Žlutých vlaků jezdí méně, než RegioJet původně plánoval

Tereza Holanová Tereza Holanová
26. 12. 2011 16:58
Vlaky, které měly původně jezdit ještě letos, hodlá dopravce přidat do konce března
Žluté vlaky mají na trasu Havířov - Ostrava - Praha vyjet v půli září
Žluté vlaky mají na trasu Havířov - Ostrava - Praha vyjet v půli září | Foto: Student Agency

Praha - Místo plánovaných 18 spojů denně zajišťuje nyní RegioJet svými žlutými vlaky pouze deset spojů. Vlaky, které měly původně jezdit ještě letos, hodlá přidat do konce března.

"Nakonec jsme se rozhodli vlaky nasazovat postupně, abychom zvládli udržet kvalitu služeb," vysvětluje Aktuálně.cz tiskový mluvčí skupiny Aleš Ondrůj.

Následně tak na trase Praha - Olomouc - Ostrava - Havířov bude v každém směru jezdit devět spojů.

Měnit trasu RegioJet nijak neplánuje, ponechat chce v jízdním řádu i Ústí nad Orlicí, kde staví namísto "zavedené" České Třebové.

Kvalita stoupla i u konkurence

Ondrůj zároveň zveřejnil čísla za první čtvrtletí fungování skupiny RegioJet, která je součástí společnosti Student Agency. Za první tři měsíce si podle něj koupilo lístek přes 105 tisíc osob, většina z nich provedla nákup přes internet.

Zda je zatím nový projekt v zisku nebo ve ztrátě, Student Agency neuvádí, o tržbách Ondrůj ale tvrdí, že se pohybují v řádu desítek milionů korun.

"Projekt předčil naše očekávání, co se týká poptávky po přepravě i odezvy ze strany zákazníků. Díky vstupu RegioJet se rozrostla kvalita služeb pro zákazníky," komentuje obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt.

Kromě toho, že na české železnice vstoupil dopravce, který zavedl ve všech vlacích jako standard připojení na internet nebo obsluhu stevardky, totiž došlo ke zlepšení také u konkurenčních Českých drah. Ty začaly o zákazníky bojovat zlevněním jízdenek, slibují rovněž modernizaci vagónů.

Vedou nákupy přes internet

Vlaky byly v průměru využité z 80 procent, výjimečně byla obsazenost devadesátiprocentní. Nejvíce lístků se prodalo v týdnu od 14. listopadu, kdy lidé odjížděli na prodloužený víkend. Tehdy se podařilo vyprodat 96,3 procenta kapacity vlaků.

Ondrůj také upozorňuje na to, že zhruba čtyři z pěti cestujících si rezervuje lístky přes internet, kde je nákup vyjde levněji. Pokud si například jízdenku z Prahy do Ostravy pořídí online, bude je stát 230 nebo 295 korun.

Na pobočce si musí pořídit takzvanou otevřenou jízdenku, jinak jej nákup vyjde na 420 korun. Ještě méně se to vyplatí po novém roce, lístky na pokladně totiž jako jediné zdraží.

Ministerstvo se musí zorientovat

Počáteční přestřelky s Českými drahami podle Ondrůje polevily. Nadále mu naopak vadí přístup ministerstva dopravy, které minulý týden posvětilo plán na postupnou privatizaci českých železnic.

Tento proces považuje mluvčí Student Agency za pomalý, například o klíčovou trasu z Německa do Rakouska přes Prahu a Brno by ministerstvo mělo vypsat soutěž až v letech 2027 až 2028.

To sice neznamená, že by Jančura na tuto trať nemohl vstoupit dříve, více než patnáct let ale ještě bude soutěžit s Českými drahami, kterým stát bude provoz dotovat.

"Doufáme, že stát svůj přístup ještě přehodnotí. Zdá se, že se musí ještě zorientovat v tom, zda dotovat něco, co není třeba," komentuje Ondrůj.

Aby mohl RegioJet na trať vstoupit, musí si u Správy železničních a dopravních cest vyjednat volnou kapacitu a nechat se zapsat do jízdního řádu. "Zda nějaká jednání se SŽDC probíhají, nechci komentovat," říká mluvčí společnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy