Žluté rychlíky jen tak nevyjedou. Zastavili je odboráři

Veronika Skálová Veronika Skálová
13. 10. 2009 10:35
Před výběrovým řízením musí být hotový zákon, žádali odboráři. To bude až za půl roku. Jančura hrozí Bruselem
Žluté vlaky RegioJet nevyjedou na trať dřív než v roce 2011. Pokud zvítězí v soutěži.
Žluté vlaky RegioJet nevyjedou na trať dřív než v roce 2011. Pokud zvítězí v soutěži. | Foto: Regiojet

Brno - Duel Českých drah proti "žlutým" vlakům společnosti RegioJet, tedy dceřiné společnosti Student Agency Radima Jančury se odkládá. A to nejméně o půl roku.

Ministerstvo dopravy sice původně slibovalo, že první trať zpřístupní ve výběrovém řízení i konkurenci ČD co nejdříve, teď je ale všechno jinak.

Šanci získat smlouvu na rychlíkovou trať překazili RegioJetu odboráři dopravních společností. Ti totiž zatlačili pod hrozbou stávky na premiéra Jana Fischera mimo jiné i s požadavkem, aby se výběrová řízení pro dálkové trati odsunula až po přijetí nového zákona o veřejné dopravě. Uspěli.

"Pan premiér přislíbil, že se soutěže odloží až po schválení zákona o veřejné dopravě. Ten je nyní připravován, hotový by měl být na přelomu listopadu a prosince. Potom půjde do vlády. Jeho schválení předpokládáme do půl roku," uvedl Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Odboráři argumentovali tím, že zákon o veřejné dopravě by měl změnit pravidla pro tyto zakázky. Navíc se jim nelíbí ani privatizace rychlíkových spojů. Podle nich jsou v železniční dopravě jediné ziskové a dráhy tak mohou vyrovnávat ztrátové spoje regionální. Těmi by však soukromý dopravce nebyl zatížen.

Jančura: ať ministerstvo drží slib

Majiteli Student Agency a předsedovi dozorčí rady RegioJetu se zase nelíbí postup ministerstva.

"Nový zákon s tímto výběrovým řízením vůbec nesouvisí. Přišli jsme s nabídkou, která představuje úsporu asi 9 miliard korun. Domluva zněla, že se dálkové tratě neotevřou najednou, ale budou se postupně vypisovat výběrová řízení. Ministerstvo slíbilo první soutěž do konce tohoto roku. Pokud z ní vycouvá, budeme si stěžovat v Bruselu," konstatoval Radim Jančura.

Tvrdí, že na další období nemůže ministerstvo zadat provoz na dálkových tratích automaticky Českým drahám, pokud má k dispozici alternativní a výhodnější nabídku.

Ministerstvo: půlrok nic nezmění

Ministerstvo však Jančurovy argumenty odmítá. "Původně diskutovaný termín vycházel z předpokladu, že současná vláda povede Českou republiku pouze půl roku a nebyl nijak závazný. Situace se však změnila, i v důsledku jednání s odbory. Není nic, co by ministerstvo tlačilo k co nejčasnějšímu vyhlášení soutěže," vysvětlil Ptačinský.

Dálková doprava na příští rok je zajištěna Českými drahami, jízdní řády jsou již v platnosti. Nový dopravce by mohl do systému zasáhnout až v roce 2011.

Je možné, že Jančurův RegioJet nebude jediným zájemcem o rychlíkovou dopravu v Česku, zájem by mohli mít i zahraniční dopravci jako Veolia Transport nebo Arriva, jejichž zástupci se jednání na ministerstvu v minulosti účastnili.

 

Právě se děje

Další zprávy