Zaplaťte za šrotovné. Politici jdou po automobilkách

Tomáš Fránek
3. 8. 2010 15:40
V Německu sílí hlasy, podle kterých by automobilky měly zaplatit za šrotovné
Foto: Reuters

Berlín - Šrotovné v době krize zachránilo německé automobilky a proto by firmy měly pomoci státu zaplatit náklady celé akce.

Němečtí politici tak vytáhly do boje proti automobilkám, které díky šrotovnému přežily krizové měsíce. Německo vynaložilo na šrotovné a podporu automobilového průmyslu pět miliard eur.

Celkově se v loňském roce prodej nových osobních automobilů především díky šrotovnému v Evropě snížil jen o 1,6 procenta na 14,48 milionu vozů.

Vydělali jste a tak plaťte

Podle politiků nyní výrazně roste ziskovost automobilek a ty by se proto měly podílet na placení nákladů spojených ze šrotovným. „S ohledem na zisky, které teď automobilky mají, by se automobilový průmysl měl podílet na nákladech šrotování aut," řekl například expert na rozpočet vládní CDU Alexandr Funk.

Ten požádal vládu, aby předložila návrhy, jak se může průmysl na šrotovném podílet.

Podobně mluví také poslanci FDP. „Jer na čase, aby průmysl vrátil státu část nákladů," uvedl jeden z poslanců FDP.

Automobilky skutečně hlásí rekordní prodeje. Německá automobilka Volkswagen v prvním pololetí zvýšila prodej o 16 procent na rekordních 3,58 milionu vozů. Prodej české divize Škoda Auto stoupl o 15 procent na 378 700 vozů.

"Jsme rovněž optimističtí ohledně celého roku a očekáváme, že si povedeme lépe než celý trh," uvedl šéf prodeje VW Christian Klingler.

Automobilka BMW ve druhém čtvrtletí také prudce zvýšila čistý zisk na 834 milionů eur (přes 20 miliard Kč) ze 121 milionů eur před rokem.

Automobilky těží především z rychlého růstu prodejů v Číně. Prodej osobních automobilů v Německu se v červenci totiž meziročně propadl o 30 procent na 237 500 vozů.

Německo čeká prudký pokles

Výzkumná společnost J.D. Power předpověděla, že prodej automobilů v západní Evropě letos kvůli ukončování programů šrotovného klesne o osm procent na 13,7 milionu vozů. Nejprudší pokles v tomto regionu letos podle firmy vykážou Německo a Itálie.

V Německu měli lidé nárok na prémii 2500 eur (zhruba 62 000 korun), pokud si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Německé šrotovné přitom velmi pomohlo i automobilkám působícím v Česku, Škoda Fabia patřila mezi nejprodávanější vozy.

Nová česká vláda se šrotovným nepočítá.

"Šrotovné je pro nás minulostí," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. Možnost zavedení šrotovného, tedy příspěvku na nákup nového auta při současném vyřazení starého vozu z provozu, schválila Poslanecká sněmovna loni na podzim.

 

 

Právě se děje

Další zprávy