Zájem Čechů o slevy roste, v akci kupují polovinu zboží

ČTK ČTK
20. 3. 2013 12:40
Zákazníky nejvíce zajímají slevy na Coca-Colu, dětské pleny, vajíčka, mléko a Kofolu
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Veronika Skálová

Praha  - Podíl rychloobrátkového zboží, které obchodní řetězce prodávají v akcích, letos dál pomalu roste. Se slevou si zákazníci kupují podle odhadů Svazu obchodu a cestovního ruchu asi 45 procent zboží. Nejčastěji je ve slevě Coca-Cola.

"Podíl prodejů v akci neustále roste. Toto platí pro celý maloobchodní trh a ani Tesco není výjimkou. Lidé kvůli obavám z vývoje ekonomiky mění své nákupní chování, jsou opatrnější a snaží se šetřit. Větší pozornost věnují původu a složení výrobků a samozřejmě také ceně," řekl mluvčí Tesca Jan W. Dvořák. Podle něj bude zřejmě obdobný trend patrný i v průběhu letošního roku.

Některé produkty každodenní potřeby jsou v některém z řetězců ve slevě v podstatě neustále. "Pokud tedy zákazník chce cíleně nakupovat jen akční zboží, nemusí to pro něj s trochou plánování znamenat příliš velký logistický problém," řekl Martin Kadlčík ze serveru Kupi.cz, který vyhledává akční slevy v obchodech.

Podle údajů portálu se ve slevě nejčastěji prodává Coca-Cola, aviváž Silan, jogurt Activia, Gambrinus desítka, Persil a čokoláda Milka.

Zákazníky nejvíce táhne Coca-Cola nebo vejce

Zákazníky nejvíce zajímají slevy na Coca-Colu, dětské pleny, vajíčka, mléko a Kofolu. "Není nic neobvyklého, že běžná cena se od akční ceny liší o více než o 50 procent. U některého zboží se tak hlídání slev zákazníkovi opravdu vyplatí," dodal Kadlčík.

"Je čím dál víc zákazníků, kteří kupují zboží jenom ve slevě. Zákazník ví, že jednou to bude v letáku některého z řetězců a počká si na to," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Češi si už podle mluvčí supermarketů Billa Gabriely Bechynské na akční nabídky zvykli a vyhledávají je. "Zároveň jsou výrazně orientovaní na cenu. Mezi obchodníky pak na vysoce saturovaném českém trhu vládne velká konkurence a snaha přizpůsobit se požadavkům zákazníků. Všechny tyto faktory jsou důvodem, proč je u nás podíl zboží v akci tak vysoký v porovnání s okolními zeměmi," dodala Bechynská.

Češi přesunuli Vánoce na leden

Chuť Čechů ušetřit a snaha koupit zboží s co největší slevou je už jasně vidět i v maloobchodních statistikách. Jak vyplývá z analýzy maloobchodních tržeb ČSÚ za prosinec 2012 a leden 2013, kterou pro ČTK zpracovala společnost Home Credit, Češi si odložili Vánoce až na leden a nakupovali hlavně ve výprodejích s co nejvyšší slevou.

Celkové maloobchodní tržby klesly v lednu o 0,5 procenta ve stálých cenách. Tento pokles je ale způsobený tím, že statistici do něj zahrnují i obchod a prodej automobilů, který se propadl o 3,5 procenta.

Samotný spotřební zboží, rostlo v tržbách v lednu o 0,7 procenta ve stálých cenách. Tržby u nepotravinářského zboží jako jsou elektronika a oblečení se v prosinci propadly o 2,9 procenta, v lednu už ale vzrostly o 1,9 procenta.

"Důležité je ale to, že rostly ve stálých cenách. Tedy v cenách, které zbavují tržby vlivu inflace. Pokud se ale podíváme na ceny reálné, tedy kolik měli obchodníci ve svých kasách na konci měsíce, tak v lednu jim tržby opět poklesly o 0,4 procenta. Ve výsledku to znamená, obchody prodaly více, ale pokles cen na pultech prodejen způsobil nižší tržby," uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Typickým příkladem, kde je vidět změna chování spotřebitelů, je podle Kozuba prodej počítačů a mobilů. V prosinci tržby v obchodech klesly o 1,6 procenta, v lednu ale vzrostly o 4,6 procenta. "Je vidět, že spotřebitelé se v tomto ohledu snaží chovat racionálně. Pokud kupují elektroniku tak hledají nižší cenu. Přitom elektronika je jedním z velmi častých dárků o Vánocích," upozornil Kozub.

 

Právě se děje

Další zprávy