Žabka chce další prodejny, tržby sítě prý neklesají

Táňa Králová, Euro.cz
16. 2. 2009 6:10
Investice do prodejen má převýšit sto milionů
Nebo prodejnu uživí turisté navštěvující památky židovského města?
Nebo prodejnu uživí turisté navštěvující památky židovského města? | Foto: Ondřej Besperát

Společnost Žabka patřící investiční skupině Penta otevřela první prodejnu loni v dubnu. Na konci letošního roku jich chce mít asi sto, do tří let 250, a to v době, kdy v důsledku krize maloobchodní tržby klesají. "Do nových obchodů budeme letos investovat přes sto milionů korun," sdělil Euro.cz generální ředitel Žabky Zdeněk Linhart, jenž tvrdí, že v obchodech Žabka se pokles tržeb zatím neprojevil.

Žabka přivádí z české metropole do dalších měst síť takzvaných convenience stores, tedy menších obchůdků pro pohodlný, dostupný a rychlý nákup potravin, tisku a drobné drogerie, a to každý den od šesté ranní do třiadvacáté hodiny v noci.

Zatím však funguje 34 obchůdků, ačkoli do konce uplynulého roku jich firma chtěla vybudovat padesát. Nálepku drahé prodejny, s níž si lidé Žabku mnohdy spojují, chce rostoucí řetězec odstranit i akčními cenami, přestože cena nemá být v segmentu convenience tím nejdůležitějším.

"Snažíme se připravit se na větší citlivost lidí na ceny. Jdeme také do letákových akcí, které v českém prostředí zabírají," vysvětluje šéf Žabky reakci na současnou situaci. Přitom se domnívá, že horší časy mohou malým krámkům v městských centrech a bytové zástavbě zákazníky spíše přivést. Pokud se naplní teorie, že lidé donucení k šetření omezí cesty autem do hypermarketů a dají přednost častějším a menším nákupům poblíž. A po ruce může být třeba Žabka, kde se průměrná útrata pohybuje mezi osmdesáti a sto korunami.

Image drahé Žabky není pro rozšiřující se síť zvlášť v této době a při rozmachu vietnamských večerek nejlepší reklamou. Její provozovatel však tvrdí, že nejméně u 150 základních položek mají ceny srovnatelné se supermarkety. "Na lidi působí naše prodejny luxusně a vyvolává to v nich dojem, že jsou drahé," komentuje šéf Žabky výsledky dotazování mezi zákazníky. Do nového obchodu, který pak funguje na principu franšízy, firma investuje dle velikosti jeden až dva miliony korun.

Soupeřit v cenách s hypermarkety na krajích měst Žabka ani nemůže, přinejmenším ze dvou důvodů. Jednak za prostory v centrech platí vyšší nájemné, rozdílné jsou i náklady na logistiku, zaváží-li se malé obchůdky nebo velkoprodejny. Nyní Žabky přímo zásobují někteří dodavatelé a další zboží přichází z velkoobchodů. Do konce letošního roku chce mít řetězec vlastní logistické zázemí.

"Chceme růst ve všech pražských částech a přilehlých satelitech. Postupujeme do středních Čech, brzy budeme ve větších městech v dosahu sto kilometrů od Prahy," lokalizuje Zdeněk Linhart nejbližší expanzi Žabek. Poskočit by měly během první poloviny roku například do Plzně, Ústí nad Labem a Liberce.

Otázkou zůstává, kdy začne Žabka Pentě vynášet? „U řetězců se návratnost pro investora obvykle uvádí osm až deset let. My chceme být rychlejší. Momentálně jsme nejrychleji rostoucím obchodním řetězcem v Česku a myslíme, že budeme rychlejší i v ostatních parametrech," říká šéf maloobchodní sítě.

Táňa Králová

http://www.euro.cz/detail.jsp?id=12727

 

Právě se děje

Další zprávy