Z Labe mizí lodě. Brázdí cizí vody

Tomáš Fránek
22. 5. 2007 23:00
Až polovinu zakázek mají české lodě v zahraničí
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno -  Nákladní lodě českých přepravců pomalu mizí z Labe, firmy pro ně hledají uplatnění v cizině.

Důvod je jediný: hladina Labe často kvůli suchu klesá natolik, že se musí zastavit celá lodní doprava, především od Ústí nad Labem a dále do Německa. Rejdaři tak ztrácí zákazníky i zisky.

Poslední zastavení plavby kvůli nízké hladině na Labi oznámila firma ČSPL letos 1. května a to v úseku od Mělníka až po německý Magdeburk.

Je to nutnost

Společnost ČSPL, nástupnická firma Československé plavební akciové společnost Labské založené v roce 1922, provozující podle své internetové databáze necelou stovku plavidel, tak už v zahraničí pronajímá až padesát procent svých motorových nákladních lodí.

Roste i podíl zboží, které firma sama například na řece Rýn v zahraničí přepravuje. Za minulý rok klesl podíl zakázek po Labi na 40 procent. Většinu práce tedy lodě odvedly v v zahraničních vodách.

Podobně je na tom i další velký přepravce, společnost EVD Sped se 38 loděmi. V cizině loni přepravila dvě stě padesát tisíc tun materiálu. To je polovina všeho zboží, které v minulém roce na svých lodích firma vezla zákazníkům.

"Je to nutnost, potřebujeme nahradit negativní dopady z provozování lodí na nespolehlivé cestě na Labi," uvedli ve společném materiálu v časopise Vodní cesty a plavba generální ředitel ČSLP Milan Rába a jednatel EVD Sped Lukáš Hradský.

Soutok Labe a Vltavy
Soutok Labe a Vltavy | Foto: Czechtourism

Podle nich je nákladní plavba v Česku dlouhodobě ztrátová a bez pomoci státu a investic do zlepšení splavnosti Labe hrozí, že lodě z Labe zmizí úplně.

"Pokud nedojde k zásadnímu obratu, může česká plavba po Labi postupně zaniknout úplně," varují šéfové velkých rejdařských firem.

Statistiky pro rejdařům

To, že lodní doprava v Česku zažívá krizové období, dokládají také čísla Českého statistického úřadu.

Zatímco tržby v dopravě za první čtvrtletí rostly celkově o 12,2 procenta, vodní doprava se vyvíjela opačným směrem. Tržby za přepravu zboží a osob klesly českým rejdařům téměř o pětinu. Například na železnici přitom tržby vzrostly o pět a půl procenta.

Lodní dopravci kvůli klesajícím tržbám hledají podporu svého byznysu. Evropská komise koncem minulého roku souhlasila s tím, že české úřady mohou do roku 2010 lodním dopravcům poskytovat dotace za přesně stanovených podmínek.

Stát tak nesmí dopravcům uhradit více než 60 procent ztrát, a to pouze těch, které jsou zaviněny nízkou hladinou řeky.

Pomoc se navíc nesmí týkat více než 30 procent nákladů na dopravu. Vláda tak může odškodnit zejména ztráty, jež vznikly kvůli tomu, že se zboží nedostalo včas nebo vůbec na místo určení.

Londí dopravě ubírají proud také ostré spory o splavnění Labe. Ekologové totiž chtějí, aby se definitivně zastavil pětimiliardový projekt výstavby jezu u Děčína, který má být pro splavnění Labe rozhodující a dolní tok Labe byl mezi evropské chráněné lokality Natura 2000.

Boj o jez pokračuje

Kontroverzní stavba se nyní posuzuje kvůli vlivu na životní prostředí, vláda Mirka Topolánka ji ale nezařadila mezi své priority.

Stavba jezu by podle ekologů zničila posledních říčních veletoků Evropy, nespoutaný v této části betonem a hrázemi.

Podle člena petičního výboru, který sbírá podpisy pro definitivní zastavení projektu, Tomáše Kavy z Českého rybářského svazu v Ústí nad Labem by měla výstavba plavebních stupňů na dolním Labi pro řeku fatální následky.

"V úseku mezi Střekovem a Hřenskem, kde Labe volně proudí, žije 37 druhů ryb. Ve zbylých úsecích řeky nemá taková pestrost obdoby. Výstavba nového jezu u Děčína by omezila jejich migraci. Populace citlivých druhů by začaly vymírat," uvedl.

Ministr životního prostředí Martin Bursík už svým zamítavým stanoviskem zastavil přípravu dalšího miliardového projektu na Labi, výstavbu kanálu u Přelouče. Ten měl umožnit lodím zajíždět až do přístavu v Pardubicích.

 

 

Právě se děje

Další zprávy