Vydělat na prodeji aut? To těžko, míní majitelé firem

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 4. 2009 11:50
Autosalony letos nevydělají, myslí si jejich majitelé.
Když zákazníků ubývá, musí prodejci zlepšovat své služby.
Když zákazníků ubývá, musí prodejci zlepšovat své služby. | Foto: Reuters

Brno - Rozvíjet letos své podnikání? Tak to asi těžko, odpovídají majitelé autosalonů.

Podle průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers příležitost k růstu nevidí v letošním roce 70 procent prodejců aut, a přes 40 procent z nich neočekává změnu ani v příštích pěti letech. Jen čtvrtina prodejců pak věří, že se jim letos podaří zvýšit prodeje.

"Prodejci jsou nuceni v zájmu udržení konkurenceschopnosti snižovat ceny nabízených vozů a služeb. Kvůli zhoršenému finančnímu zdraví mohou mít někteří prodejci vozů dokonce existenční problémy, které povedou ke snížení počtu hráčů na trhu," uvedl odborník na automobilový průmysl z PricewaterhouseCoopers Ladislav Juza.

Na druhou stranu však jen desetina prodejců uvažuje, že trh opustí. Podle zjištění výzkumníků jsou obecně méně optimističtí majitelé menších rodinných firem, kterých jsou mezi českými autosalony téměř dvě třetiny.

Prodej aut rostl až do konce roku

Ještě výsledky za loňský rok nedávaly prodejcům osobních aut k tak silnému pesimismu důvod. Prodej nových vozů se zvýšil o 8,4 procenta.

"Bylo to především díky rostoucí české ekonomice a kupní síle obyvatel," dodal Juza.

Už v lednu však došlo k poklesu zájmu o nové vozy. Meziročně dokonce o 12,3 procenta. Další měsíce vypadaly o něco optimističtěji, přesto za první čtvrtletí letošního roku došlo k celkovému poklesu o šest procent.

O něco růžovější vyhlídky slibuje změna zákona o DPH, která začala platit od 1. dubna a umožňuje podnikatelům a firmám odpočet DPH u osobních vozů. Ti, které prodeje nových vozů živí, by také uvítali zavedení šrotovného.

Krize přinese lepší péči o zákazníka

Na poklesu prodejů, které ztěžují autosalonům existenci, však do určité míry vydělají jejich zákazníci.

"Ti flexibilnější kompenzují pokles prodeje a prodejních marží objevováním nových aktivit, na které lákají své zákazníky, jako jsou speciální akce, služby zdarma a tak dále. Nutností je změna obchodní strategie, lepší řízení nákladů a hotovostních toků a zvyšování vnitřní i vnější efektivity," uvedl Ladislav Juza.

Zákazníci se podle něj mohou těšit, že za své peníze získají od prodejců vyšší kvalitu, především co se týká služeb.

Útlum automobilového průmyslu podle odborníků změní i podobu trhu. "Na trhu automobilových dealerů očekáváme v průběhu letošního roku částečnou konsolidaci, která umožní finančně zdravým společnostem převzít svoji konkurenci, a zvýšit tak svůj podíl na trhu s novými automobily," předpověděl Juza.

 

Právě se děje

Další zprávy