V zemi je kolem 50 pivoték, nabízejí až stovky speciálů

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK, Petr Majer, čtk
14. 4. 2013 14:43
Obchody těží ze zájmu o regionální a méně dostupná piva domácích i zahraničích značek
Český pivní festival Praha 2012 - Eliška Bučková a Václav Noid Bárta
Český pivní festival Praha 2012 - Eliška Bučková a Václav Noid Bárta | Foto: Jiří Herman / www.hermina.cz

Česká republika - V Česku v posledních letech rychle přibývá speciálních obchodů pro milovníky piva. Takzvané pivotéky, kterých je podle serveru Pivní recenze.cz již kolem pěti desítek, nabízejí na jednom místě až několik set druhů piva z domácích i zahraničních pivovarů. Přesto, že spotřeba tradičního nápoje v posledních letech v Česku klesá, zájem o pivní speciály, které vaří především malé pivovary, roste.

"Zájem zákazníků o rozmanitá piva roste, stále více lidí se zajímá o pivní kulturu," řekl ČTK Petr Vaněk, který již od roku 2001 provozuje v pražských Holešovicích Pivní Galerii a podle lidí z branže je průkopníkem v oblasti specializovaných pivních obchodů.

"Není to jen prodejna, ale také místo, kde je možno posedět a ochutnat produkci malých a středních pivovarů," charakterizoval galerii Vaněk, který se brání označení pivotéka. V nabídce obchodu je více než 240 různých piv, jejichž nabídka je stále aktualizována, a také široký výběr pivních sklenic a půllitrů či knih o pivu.

Rozhodují služby pro pivaře

Kolem desítky pivoték vzniklo podobně jako v Praze v posledních letech také v Brně. Mnohé z nich mají v nabídce i stovky druhů piv z produkce tuzemských a zahraničních pivovarů. Podle majitele pivotéky U Modrého lva Jiřího Wiesnera, největší z nich, dobré pivo láká ženy i muže.

První pivotéku Wiesner vybavil před třemi lety kousek od centra města. Nyní provozuje tři obchody. "Když jsme začali, na trhu nebyla žádná zajímavá piva. Chtěli jsme lidem něco zajímavého přivézt," řekl ČTK Wiesner. Firma začala do Brna vozit produkci malých českých pivovarů. Začala s nabídkou 150 druhů piv, dnes jich nabízí kolem 400.

Obchodní řetězce sice v posledních letech rozšiřují nabídku piv, pivotékám se ale přesto díky prodeji méně známých značek piv a doplňkovým službám daří udržet si zákazníky. "Zájem o pivo z naší nabídky je pořád velký, musíme ale neustále zlepšovat služby, protože konkurence přibývá a zákazníci si mohou vybírat. Před osmi lety, když jsem začínal, bylo v republice jenom několik málo pivoték, teď už jich fungují desítky," řekl ČTK Jiří Štrajt ze společnosti Pivotéka.cz, která v Olomouci provozuje kamennou prodejnu s pivem a stejnojmenný internetový obchod.

Šance malých pivovarů

Zejména pro malé pivovary mohou být pivotéky zajímavou variantou, jak se dostat k zákazníkům i mimo region. Únětický pivovar dodává pivo do několika pražských pivoték. Podle své mluvčí Jitky Menclové v roce 2011 znovu otevřený pivovar trend vzniku pivních obchodů vítá a podporuje. "Jejich existence přispívá k tomu, že si lidé zvykají na velkou různorodost domácích i zahraničních piv, které právě pivotéky nabízejí," řekla ČTK. Zvyšující se zájem zákazníků o sortiment pivoték podle ní dokazuje, že český zákazník chce pít kvalitní pivo.

Podle informací pivního webu www.pividky.cz bylo na konci března v Česku 43 větších průmyslových pivovarů a 148 minipivovarů. Nejmenší pivovary se těší stále rostoucí popularitě a neustále jich přibývá. Jejich výroba podle odhadů však dosahuje zhruba jen jednoho procenta celkové domácí produkce, té dominují velké nadnárodní pivovarské skupiny.

 

Právě se děje

Další zprávy