V Brně vyroste obří továrna na LCD

Tomáš Fránek
2. 1. 2007 23:00
Brno - Tchajwanská společnost BenQ postaví novou velkou továrnu na výrobu stále populárnějších monitorů a televizních obrazovek na okraji Brna.
Foto: Aktuálně.cz

Česko už není jen "autoland". Automobilům začíná směle konkurovat zkratka, která se v posledních dvou letech stala synonymem úspěchu v televizní i dalších technologiích závislých na obraze - LCD.

Nová továrna na LCD monitory a obrazovky vyroste na více jak padesáti tisících metrech čtverečních průmyslové zóny Černovická terasa na okraji Brna.

Postaví ji BenQ a práci dá ve dvou nových halách a na osmi montážních linkách sedmi stům lidí - výhledově pak přibere další dvě stovky.

Výrobky pro Evropu

"V továrně budou zajišťovány požadavky zákazníků i odběratelů značky BenQ z centrální a východní Evropy, později z celé Evropy," uvedla v oznámení úřadům developerská firma CTP Invest, které patří část brněnské průmyslové zóny a nyní připravuje výstavbu nových hal pro společnost BenQ.

Konkurence je veliká - doslova i přeneseně, což ví i BenQ. Tento obří LCD kousek vyrábí L.G.Philips
Konkurence je veliká - doslova i přeneseně, což ví i BenQ. Tento obří LCD kousek vyrábí L.G.Philips | Foto: LG.Philips

Z Brna půjde do světa půl milionu LCD monitorů a stejný počet obrazovek této technologie ročně. Začíná se ve třetím čtvrtletí.

Tchajwanská společnost BenQ, o jejíž příchod v minulosti usilovalo i Slovensko, už přitom v zóně Černovická terasa působí. Na jihu Moravy už zaměstnává v podobném provozu šest set pracovníků.

Obrat české pobočky firmy BenQ, která má po celém světě na třicet tisíc lidí, dosáhl předloni 256 milionů korun, za loňský rok čeká vedení firmy obrat kolem miliardy korun.

Česko tak i nadále těží z rychlého rozvoje LCD produktů, u kterých celosvětový obrat převyšuje jeden bilion korun za rok.

LCD boom

V Česku firmy z tohoto oboru vytvořily tisíce pracovních míst. Největší investicí je výstavba továrny japonského výrobce LCD panelů IPS Alpha (aliance firem Hitachi, Panasonic a Toshiba) v průmyslové zóně Triangle u Žatce.

Kde továrna vyroste?
Autor fotografie: Reuters

Kde továrna vyroste?

  • Černovická terasa v Brně je jednou ze strategických průmyslových zón v zemi. Společnosti, které už v zóně postavily svoje továrny, zaměstnávají více jak 2000 lidí.
  • Závody na 179 hektarech poblíž tuřanského letiště postavilo na dvě desítky společností, které do nich investovaly několik miliard korun.
  • V zóně už investovaly společnosti Honeywell, Bomar, Daikin, ADC Krone, Ohmori a Daido Metal.
  • Jako poslední výstavbu nové haly na testování, zkoušky a vývoj turbokompresorů do motorů pro závodní a speciální auta oznámila americká společnost Honeywell. 

Společnost na severu Čech postupně zaměstná v třísměnném provozu 2000 lidí a investuje přes 2,6 miliardy korun.

Svoji továrnu na výrobu LCD televizorů v Česku postavila také čínská společnost ChangHong. Ta u Nymburka investovala asi 660 milionů korun a plánuje zaměstnat až tři sta pracovníků.

LCD televizory už v Česku vyrábí v Plzni společnost Panasonic, Hitachi zase staví svoji továrnu v zóně Triangle. Firma plánuje zaměstnat rovněž až 2000 lidí. Její investice u Žatce by se měla pohybovat kolem 2,5 miliardy korun.

LCD boom ale neláká jenom samotné výrobce, ale také firmy, které se zabývají opravou těchto produktů.

Konkurence je blízko

Skotská společnost Incline tak v Praze otevřela své high-tech centrum pro opravy plochých LCD panelů notebooků, LCD televizí a plazmových obrazovek.

"Rostoucí poptávka našich zákazníků v evropském regionu nás přiměla zvýšit kapacity a vybudovat opravárenské centrum přímo ve střední Evropě," řekl David McKinney, výkonný ředitel společnosti Incline Global Technology Service.

Největší konkurencí pro Česko při získávání investorů z tohoto oboru jsou Slovensko a Polsko. Na Slovensku postaví svoji továrnu na výrobu LCD televizorů společnost Sony a zaměstná na tři tisíce lidí, o investici uvažuje i korejský Samsung. Společnost Toshiba zase dokončuje výstavbu svojí továrny v Polsku.

Příchodu investorů nahrává to, že celosvětová poptávka po digitálních televizorech stále rychle roste a odborníci očekávají, že v roce 2010 budou televizory s plochou obrazovkou tvořit více než 60 procent celosvětového trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy