Úřad napadl praktiky TELE2

Dušan Klimeš
17. 3. 2006 0:00
Praha - Společnost TELE2 podle Českého telekomunikačního úřadu zneužívá dopisní dodejky k uzavírání "smluv" se zákazníky.
Dodejka, kterou se příjemce zásilky zaváže k uzavření smlouvy s TELE2
Dodejka, kterou se příjemce zásilky zaváže k uzavření smlouvy s TELE2 | Foto: Český telekomunikační úřad

Úřad už podal podnět k šetření této firmy k Úřadu pro ochranu osobních údajů a České obchodní inspekci.

Jakým způsobem se podle ČTÚ snaží TELE2 získat nové zákazníky? Reprezentant společnosti zavolá s nabídkou, zda by účastník nechtěl místo stávajícího operátora využívat služeb TELE2.

Pokud odmítne, vyptá se na některé osobní údaje, mimo jiné i referenční číslo účastníka. Poté mu alespoň navrhne, že zašle dopis s podrobnými podmínkami a návrhem smlouvy, aby měl možnost nabídku posoudit.

Podepsat, nebo ne?

Problém však nastává ve chvíli, kdy u osloveného zazvoní pošťačka s dopisem do vlastních rukou od TELE2. Pokud potenciální zákazník bez podrobného prostudování dodejku podepíše v rámečku nazvaném "Potvrzuji převzetí této zásilky", může se v tu chvíli z potenciálního stát reálným zákazníkem.

Velmi drobným písmem je totiž na jiném místě dodejky uvedeno, že podpisem uživatel telefonní stanice souhlasí s využitím údajů o jeho osobě, že je zákazníkem nebo plátcem Českého Telecomu za telefonní stanici, a mnoho dalších.

Ale především v poslední větě zplnomocňuje společnost TELE2 ke všem úkonům nutným k aktivaci nebo změně služby TELE2Komfort.

"ČTÚ se ve svém vyjádření snaží vyvolat dojem, že si na tento postup prodeje zákazníci masivně stěžují. Bohužel neprozradil konkrétní počet stížností. TELE2 věří, že toto číslo je nízké," sdělila deníku Aktuálně.cz zástupkyně TELE2 Alexandra Gjurić.

Podle osloveného právníka je forma smlouvy, tedy dodejka dopisu - velmi matoucí a zavádějící. Telekomunikační úřad dokonce přímo uvádí, že podle zákona nelze považovat podepsání dodejky za uzavření smlouvy.

"Z několikanásobného zvětšení dodejky je zřejmé, že text je v originále vytištěn tak drobným písmem, že je prakticky nečitelný, a to zejména pro starší osoby, které jsou patrně hlavní cílovou skupinou," uvádí Český telekomunikační úřad ve své zprávě.

Stejné jako v Evropě

TELE2 však celou situaci vidí jinak. "Smlouva je právně platná a je uzavírána v souladu s příslušným ustanovením občanského zákoníku týkajícím se spotřebitelských smluv," řekla Alexandra Gjurić.

Podle společnosti je její postup korektní a využívá jej nejen u nás. "Česká republika je jedinou zemí v Evropě, ve které není možné uzavírat telekomunikační smlouvy po telefonu. Proto TELE2 používá jako nástroj uzavírání smluv standardní evropský postup - spotřebitelskou smlouvu s dodejkou," uvedla Gjurić.

Pomyslný míč je tedy nyní na straně úřadů, které mají tuto záležitost prošetřit.

 

Právě se děje

Další zprávy