Praha - Zjednodušte své smluvní podmínky! Vymažte poznámky pod čarou! Zakomponujte informace o smluvních pokutách přímo do smluv!
Tato a další doporučení dal Český telekomunikační úřad (ČTÚ) tento týden všem třem tuzemským mobilním operátorům. V dopise, který podepsal předseda rady ČTÚ Pavel Dvořák, je vyzval, aby do července upravili své všeobecné smluvní podmínky do srozumitelnější podoby.
Z podmínek mají hlavně zmizet všechna sporná a nejednoznačná ustanovení nebo poznámky pod čarou. V druhém pololetí chystá podmínky podrobit komplexní kontrole.
Úřad se rozhodl využít nová ustanovení loňské novely zákona o elektronických komunikacích, která rozšiřují jeho pravomoci při ochraně spotřebitele. Na úřad mimo jiné přešly kompetence, které dosud na telekomunikačním trhu měla Česká obchodní inspekce.
Pryč s malými písmenky
"ČTÚ očekává, že budou v co nejvyšší míře reflektovány požadavky spotřebitelů, a to i s ohledem na stovky stížností, které v této souvislosti na ČTÚ přicházejí. Smluvní vztahy musí být upraveny tak, aby byly pro všechny spotřebitele srozumitelné a přehledné a aby spotřebitelé při uzavírání smluvního vztahu měli k dispozici všechny informace uložené zákonem o elektronických komunikacích," uvedl v dopise adresovaném šéfům mobilních operátorů Pavel Dvořák.
Mezi některé z problémů, se kterými se spotřebitelé obracejí na Český telekomunikační úřad ve svých stížnostech, například patří špatné informování spotřebitelů o odebíraných službách, důležité informace skryté mimo smlouvu v drobným písmem psaných všeobecných podmínkách nebo nejasně a neprokazatelně formulované retenční nabídky.
Podle ČTÚ by již v druhém pololetí měli zákazníci dostat možnost podat výpověď ze smlouvy kdykoliv a ne jen v určitém vymezeném období. Operátoři by také měli všechny důležité změny, jako je třeba změna tarifikace nebo limitu stažených dat, nově oznamovat uživateli dopředu v měsíčním vyúčtování.
Podobně by měli být uživatelé informovaní o konci platnosti akčních nabídek nebo době platnosti dobíjecího kreditu.