reklama
 
 

Tržby rostly především prodejcům aut a počítačů

9. 1. 2012 12:05
Obchodníci v listopadu utržili více než před rokem. Lidé ale méně utráceli za potraviny

Praha - České maloobchody v listopadu utržily o 0,5 procenta více než za stejné období před rokem.  Dařilo se především prodejcům motorových vozidel nebo počítačů. V pondělí o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

"Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy aut meziročně vzrostly o 2,5 procenta," uvádí ČSÚ. "Tento segment si na rozdíl od zbytku maloobchodu žije relativně vlastním životem, i když i zde je cítit ekonomická nejistota," komentuje Pavel Kulhavý z PwC Česká republika.

Tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 3,9 procenta. Za opravy maloobchodníci naopak vydělali o 5,7 procenta méně než v listopadu 2010.

Lidé nakupují podle letáků a v zahraničí

Více utržili také prodejci počítačových a komunikačních zařízení, kteří si vydělali o 10 procent více, stejně tak lidé zvýšili útratu za oděvy, obuv nebo výrobky pro domácnost. Nadále se zvyšoval i prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkových služeb, který meziročně vzrostl o 8,8 procenta.

Výrazně se ale nedaří obchodům s potravinami. "Tam tržby klesly v listopadu o 2,8 %, protože lidé opět nakupují podle letáků a do košíků dávají jen zboží v akcích a slevách. Opět se začíná rozmáhat cestování za levnějšími nákupy do zahraničí. Lidé z příhraničních oblastí vyjíždějí na nákupy vytipovaného zboží k našim sousedům. Někteří ale zapomínají odečíst od úspory z nákupu cenu projetého benzínu, a tak podléhají falešné iluzi levných nákupů za hranicemi," tvrdí Michal Kozub, analytik Hoome Credit.

Jak také upozorňuje hlavní ekonom Next Finance Vladimír Pikora, pokles tržeb za potraviny rozhodně neznamená, že by jich lidé méně nakupovali. "Společnost pouze kupuje více potravin nastavených lepkem, syrovátkou, škrobem a jinými levnými odpady," komentuje ekonom.

Potraviny jsou nyní u nás meziročně dražší o 5,3 %. Zdražily hlavně běžné produkty jako je chleba (13,6 %), mouka (10,1 %) nebo cukr (37,4 %). Cenám prozatím nepřeje ani velmi slabá koruna, která zdražuje zahraniční zboží. Pokud se ale situace v Evropě uklidní a koruna opět posílí, ke konci roku by mohly ceny začít opět klesat.

V prosinci zdražovalo hlavně zboží každodenní spotřeby. Naopak zboží dlouhodobé spotřeby zlevnilo  - jde například o spotřební elektroniku (- 4,6 %) nebo mobilní telefony (- 7,0 %).

Zákazníci se snažili na dárcích ušetřit

Na poklesu oproti říjnu měl tedy největší podíl nižší prodej potravin. Ten klesl jak ve specializovaných, tak nespecializovaných prodejnách. Co se týká dalšího zboží, méně utržili také prodejci pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží.

"Blížící se Vánoce byly v listopadu patrné spíše ve výzdobě výloh, než v ochotě spotřebitelů více utrácet. Svátky se tak nesly především v duchu pořídit dárky co nejvýhodněji," myslí si Pavel Kulhavý. Z toho, že se zákazníci snažili ušetřit, podle něj těžili hlavně internetoví prodejci, kterým se zpravidla daří držet ceny ještě o něco níže než v kamenných obchodech.

Navzdory meziročnímu zlepšení ale podle něj výhled vzhledem k očekávané recesi nebo zvýšení DPH zůstává skeptický. Zatím co v roce 2011 by měl celkový růst maloobchodních tržeb činit 2,1 procenta, pro letošní rok očekává pokles o 0,3 procenta. 

Pesimismus neskrývá ani Pikora, podle kterého ani listopadový výsledek není nijak zářný. Připomíná totiž dvě věci: před rokem maloobchodní tržby rostly o 5,3 procenta a skutečnost, že se do tohoto ukazatele započítává také obchod s automobily. "Kupujete auta každý měsíc? Přitom jen auta drží maloobchod nad vodou," doplňuje ekonom.

autor: Tereza Holanová | 9. 1. 2012 12:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama