Tatra jde do dražby. Poslední šance pro tradiční značku

Radek Pecák Radek Pecák
14. 3. 2013 13:42
Firma bojuje o přežití. Ambiciózní plány byly jen bublinami
Foto: Ondřej Besperát

Jedna z nejznámějších tuzemských značek může v pátek změnit majitele. Na Exekutorském úřadu v Chebu se totiž má uskutečnit veřejná dražba podniku Tatra a.s.

Je přitom možné, že už léta skomírající výroba nákladních automobilů v Kopřivnici brzy skončí. Byl by to neslavný konec firmy, která vyrobila první středoevropský automobil a zaznamenala řadu technických prvenství.

Vyvolávací cena je v dražbě stanovena na zhruba 200 milionů korun, což jsou dvě třetiny současné hodnoty podniku po odečtení závazků. Hodnota je zhruba 1,7 miliardy a dluhy 1,4 miliardy korun.

Žádost o nařízení exekuce podala společnost Composite Com, které Tatra dluží zhruba 650 milionů korun. 

Ve středu se objevily spekulace, zda se dražba bude konat. Krajský soud v Ostravě totiž  zahájil s automobilkou insolvenční řízení. Pokud by nebyl zamítnut, dražba by se konat nemohla. Návrh podala Severočeská správa nemovitostí kvůli dluhu 227 232 korun za nezaplacené dopravné. Tatra vzápětí rozeslala tiskovou zprávu, v níž tvrdí, že dluh uhradila ještě před podáním návrhu a je přesvědčena, že insolvenční návrh bude rychle zamítnut. Tak se nakonec ve čtvrtek stalo.

Chceme, aby dál fungovala

Mluvčí Composite Com Andrej Čírtek uvedl, že společnost zvolila prodej podniku v dražbě s cílem uspokojit své pohledávky, ale neohrozit chod firmy. Od dražby očekává, že přivede do Tatry kapitálově silného vlastníka.

Podle dosud známých informací mají zájem stát se novými vlastníky automobilky podnikatelé René Matera a jeho Promet Group a Jaroslav Strnad. Ten právě figuruje ve společnosti Composite Com. Také je v čele zbrojařské firmy Excalibur Army.

Matera zase před dvěma roky koupil bývalou nářaďovnu Tatry - Tawesco. Tatra pro Materu představuje zhruba třetinu obratu, a má tedy také zájem na tom, aby dále fungovala.

Připomeňte si slavnou historii automobilky Tatra:

Tatra zatím normálně vyrábí. "Zmíněná exekuce neměla dosud žádný negativní dopad na náš provoz. Víme ale, že naši zaměstnanci, dodavatelé i zákazníci napjatě očekávají informace ohledně výsledné vlastnické struktury společnosti. Mezitím vyrábíme a dodáváme podle plánu objednávek na několik měsíců dopředu a jednáme o několika významných nových zakázkách," sdělil agentuře ČTK generální ředitel Tatry Ronald Adams.

92 procent akcií akciové společnosti Tatra vlastní Tatra Holdings s. r. o., zbytek drobní akcionáři. V Tatra Holdings má 29% podíl Američan Sam Xavier Eyde, 39,3 % indická Vectra Ltd., 19,65 % KBC Private Equity a 12,5 % firma Portmore, jejíž podíl  ovšem má  v zástavě J&T Banka.

Zbrojaři oceňují podvozky

Také Jiří Hynek z Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu se domnívá, že majitel zbrojařské firmy Excalibur Army Jaroslav Strnad má zájem na tom, aby v Tatře zůstala zachovaná výroba speciálních podvozků. Ty v Tatře stále umí dělat a vojáci je oceňují.

Hynek také tvrdí, že situace, v jaké Tatra nyní je, mohla nastat už před několika lety. "Tehdy agónii této firmy prodloužila problematická zakázka na nákladní vozy Tatra 810 pro armádu," vysvětluje. 

Na druhou stranu produkce nákladních vozů není to, na čem by bylo možné vydělávat. Aut do těžkého terénu už v současném světě není moc zapotřebí, navíc Tatry jsou se svojí koncepcí naprosto jiné než konkurenční vozy, tudíž je lze bez speciálního nářadí obtížně opravovat. Jsou i drahé.

Podívejte se na další známé značky z historie:

Někteří odborníci na automobilový průmysl jsou dokonce přesvědčeni, že Tatra nyní budoucím majitelům nenabídne vůbec nic. "Nebál bych se říci, že je to dnes takové velké zámečnictví," komentuje situaci v Tatře automobilový publicista Jan Tuček. "Zvládnou dělat kovové konstrukce, a to je zhruba vše," říká.

Podle Tučka od doby, kdy byl vyvinut vůz 815, což je letos již třicet let, v Tatře žádný nový zásadní produkt nevznikl. Navíc tovární areál chátrá, firma není schopna nabízet zákazníkům dnes již tradiční produkty jako nákupy s odloženými splátkami a podobně. "Tatra přežívá svou smrt," soudí Tuček, podle něhož se již nenajde žádný významný výrobce nákladních vozů, s nímž by se firma mohla dnes spojit.

"Vedení Tatry sice čas od času vypustí do médií nějaké zprávy typu, že budou dělat vozy pro americkou námořní pěchotu nebo že zahájí výrobu replik aerodynamických vozů Tatra 87, ale nic z toho se nikdy neuskutečnilo," dodává Tuček. 

Ambiciózní plány se neuskutečnily

Pokud Tatra v dražbě nezíská nového majitele, konec tradičního podniku se nepochybně urychlí. Přibydou další insolvenční návrhy.

Tatra v loňském roce vyrobila 496 nákladních automobilů, což znamenalo meziroční pokles o téměř 30 procent. Nicméně za letošní leden vyrobila 28 vozidel a meziročně tak zvýšila produkci o 100 procent.

V loňském roce Tatra vyvezla 447 automobilů, v letošním lednu 23. Hlavní exportní teritoria tvoří Rusko a další republiky někdejšího SSSR, dále Izrael, Indie, Austrálie, USA a arabské státy.

 

Právě se děje

Další zprávy