Tak levně ještě nebylo. Kupte si školu, rybník, lihovar

Tomáš Fránek
24. 11. 2009 7:01
Zájem o koupi fungujících firem je i přes nízkou cenu malý, podnikatelé v krizi vyčkávají
Stavba dálnice D1 u Hulína
Stavba dálnice D1 u Hulína | Foto: Karel Toman

Brno - Ceny fungujících a zavedených firem klesají - a přesto je nikdo nechce. Ekonomická krize v Česku dramaticky zvýšila nabídku společností. Na prodej jsou většinou firmy, která byly založeny a fungují deset, patnáct let.

Jde spíše o společnosti menší s několika desítkami zaměstnanců. Například na specializovaném serveru www.trhfirem.cz, jednom z několika, které se touto oblastí zabývají, je nyní v nabídce ke koupi 23 firem v Česku a 8 na Slovensku.

Škola, rybníky i spodní prádlo

Investoři si tak mohou koupit například dvě soukromé střední školy ze severu Čech, firmu obchodující s barevnými kovy, společnost vyrábějící plastová okna nebo celé rybníkářství. Na serveru www.profirm.cz se prodává například zavedený hotel v Krkonoších, firma dovážející spodní prádlo, několik strojírenských firem nebo za 11 milionů lihovar na Vysočině.

Specializované společnosti, které se na prodej firem zaměřují, potvrzují, že krize nyní vede majitele k častější nabídce na prodej. "Nabídek je více, nejčastějším důvodem jsou problémy s hotovými penězi," uvedl Jaroslav Kalina ze společnosti Profirm.

Nárůst zájmů podnikatelů v problémech prodat svoje firmy zaznamenali i na serveru www.trhfirem.cz. "Rozhodnutí prodat firmu v problémech řeší podnikatelé příliš pozdě. Mnoho z nich nemá zkušeností s krizovým řízením firmy a rychlost kumulace problémů je mohla zaskočit. Podnikatelé si neuvědomují, že prodejem firmy se firma může posílit a lépe bojovat v období krize," uvedl Martin Dvořík ze společnosti provozují tento server.

Naopak majitelé společností, kteří rychle nepotřebují peníze, zájem prodat firmy nebo podíly v nich, nyní ztratily. Důvodem je to, že krize srazila zájem případných investorů a tím i ceny firem. "Zpravidla dochází k poklesu cen firem," uvedl Jaroslav Kalina.

"Například u firem v oblasti automobilového průmyslu, kde se z mnoha ziskových firem staly během roku ztrátové podniky s velmi nejistým výhledem, se jejich hodnota propadla až o několik desítek procent. Naopak některé sektory jsou krizí postiženy daleko méně (např. internetová reklama, výroba potravinových náhražek) a dopad na ceny firem nebude nijak dramatický," potvrdil Dvořák.

Čekání na lepší časy

Podle něj velká část investorů, kteří před krizí uvažovali o tom, že by nakupovali nové firmy, si kvůli horším časům nechává peníze jako rezervu pro případné problémy. "Řada dalších s nákupem vyčkává na dosažení pomyslného "dna", kdy bude kulminovat nabídka zajímavých příležitostí, a budou schopni dosáhnout nejlepších podmínek," uvedl Dvořák.

Krize změnila také zaměření investorů. Ti se nyní zaměřují spíše na firmy působící ve službách než na průmyslové podniky. "V porovnání s minulostí narůstá počet firem na prodej, které podnikají v oblasti obchodu a služeb v poměru k výrobním firmám. Souvisí to pravděpodobně se skutečností, že v České republice byla krizí primárně postižena výroba," dodal Dvořák.

Některých svých společností se zbavují v době krize i velké tuzemské průmyslové podniky. Kopřivnická automobilka Tatra tak chce bojovat s hospodářskou krizí také prodejem svých dceřiných firem.

"Nejdříve se musíme podívat a zhodnotit, do jaké míry jsou prodejné. Až pak je můžeme nabízet. Říkáme ano, pojďme směrem k prodeji dceřinek. Zatím na to ale nejsme připraveni," řekl deníku MF Dnes manažer Vladimír Bail. Tatra by mohla prodat například kovárnu Taforge, nářaďovnu Tawesco či slévárnu Tafonco.

 

Právě se děje

Další zprávy