Supermarkety mají stovky cenových špionů

Miroslav Čepický
22. 6. 2007 23:00
Ceny mnozí zjišťují denně a reagují okamžitě
Nejvýhodnější zboží řetězce v obchodech výrazně inzerují
Nejvýhodnější zboží řetězce v obchodech výrazně inzerují | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Každé ráno vyrážejí do obchodních řetězců stovky špiónů z jejich vlastních řad. Nejdou ale nakupovat jako běžní zákazníci, jen okukovat. Jejich cílem je monitorovat ceny konkurence, rychle se vrátit do svého obchodu a snížit vybrané ceny na úroveň nižší, než mají okolní prodejny.

Ceny jsou totiž klíčovým nástrojem v boji o zákazníky. Každý řetězec proto zaměstnává desítky lidí nebo si najímá agenturu na to, aby zjistil, jak je aktuálně nastavují ostatní.

Cenovky se mění rychle

Například zaměstnanci obchodů Teska se každý den po deváté hodině vracejí ze špionáže z prodejen Globusu, Hypernovy, Albertu, Billy a dalších, sedají ke svým počítačům a naplní ho cenami vybraného zboží konkurentů. "Sledujeme denně zhruba sto položek, které jsou pro nás důležité a chceme je mít levnější než konkurence," říká mluvčí Teska jana Matoušková.

Když z ranního srovnání vyjde, že například mléko se prodává v konkurenční prodejně levněji, následuje rychlá akce - vytiskne se výrazná cedule lákající na nejlevnější mléko a pověsí se na viditelné místo u regálů. "Jsme nejlevnější v okolí," může si říci špión.

Ovšem pokud zrovna v zádech nemá špióna z Globusu, který běží hlásit cenu a změnit ji do své prodejny. "Máme své vlastní cenové oddělení v každém z našich obchodů. Ceny si monitorujeme sami, protože  v agenturách se lidé mění častěji a s vlastním týmem můžeme sledovat ceny přesněji a kvalitněji. Je důležité, abychom měli přesné údaje, protože na jejich základě děláme důležitá rozhodnutí," říká Petr Vyhnálek, jednatel Globusu.

Řetězce samozřejmě vědí, kde zastavit. Občas jdou pod nákladové ceny, aby nalákaly zákazníky, ale vždy jen u určitého zboží a v daném období.

Ceny sledují všichni

Každá prodejna má v regálech desítky tisíc druhů zboží. Cenová srovnání se proto zaměřují jen na vybrané zboží, které lidé kupují každý den a ve velkém. V týdenních nebo měsíčních periodách ovšem řetězce sledují další desetitisíce cen. Ty už nejsou tak rozhodující a obchody na ně častěji využívají agentury. To je i případ Teska.

Ceny sledují všichni, nejen supermarkety, hypermarkety a diskonty, ale i prodejci elektroniky. "Ceny monitorujeme denně. Máme to o to jednodušší, že nemusíme nikam chodit, stačí jen projít zhruba desítku internetových stránek. Na konkurenci reagujeme a ceny snižujeme. Zároveň samozřejmě víme, že stejně se chovají i naši konkurenti," říká marketingový ředitel největšího internetového obchodu Internet Mall Michal Pobežal.

Dodává, že ceny sledují vždy lidé , kteří mají danou oblast na starosti, jako jeden z úkolů v rámci své denní práce

V Česku na nejnižší ceny nejvíce tlačí diskontní řetězce v čele s Lidlem. Ten se ale k tomu, že by špiónoval ceny konkurentů, nehlásí. Na přímý dotaz, jak nastavuje své ceny, mluvčí řetězce Jitka Pivoňková odpověděla: "Naše ceny jsou přizpůsobovány tržním cenám v ČR a tímto směrem se budeme ubírat i nadále." Přitom právě Lidl se svojí agresivní cenovou politikou sleduje ceny podobně jako konkurence, která o systému jejich nastavování otevřeně mluví.

 

Právě se děje

Další zprávy