Stát vypsal první tendr na první soukromou dálnici v ČR

Tomáš Fránek
4. 12. 2009 7:00
Dálnice D3 na jihu Čech má být prvním projektem, na kterém se bude podílet soukromý investor
Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Brno - Stát udělal první krok k tomu, aby se v Česku postavila soukromá dálnice - našel firmu, která mu pomůže tento projekt připravit.

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo tendr, který výstavbě soukromé dálnice bude předcházet, a to na technickou pomoc při projektu spolupráce soukromého a státního sektoru Public Private Partnership (PPP) u dálnice D3 na jihu Čech. Stát sehnal inženýrskou společnost, která mu pomůže celý projekt výstavby soukromé dálnice dát dohromady.

"Předmětem plnění veřejné zakázky je technická pomoc při přípravě projektu PPP pro stavbu dálnice D3 v Jihočeském kraji," uvedlo dálniční ředitelství v informačním systému o veřejných zakázkách. Zakázku získala společnost Pragoprojekt za asi 3,5 milionu korun.

Rozhodující cena

Celá plánovaná trasa D3 z Prahy do Českých Budějovic a navazující silnice R3 na hranice s Rakouskem měří přibližně 171,4 kilometru. Náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. Část dálnice mezi Veselím až po státní hranici by se měla stát pilotním projektem PPP. Dálnici postaví soukromý investor, který vzejde z koncesního řízení, a bude ji 30 let provozovat, než mu stát vrátí vynaložené peníze. Projekt bude realizován ve dvou až třech fázích a v současné době je jeho aktualizace předložena vládě.

Ředitelství silnic a dálnic už také připravuje koncesní smlouvy a podmínky pro výběr investorů.

V posledním seznamu zvažovaných velkých PPP projektů na stránkách ministerstva financí je předpokládaná suma pro dokončení dálnice D3 a jejího pokračování rychlostní silnicí R3 stanovena na 59 miliard. Jde o zatím jediný dálniční úsek mezi připravovanými projekty. Ministerstvo dopravy ale zvažuje, že by spojenectví se soukromým kapitálem využilo i u rozšíření dálnice D1.

Firma se těší

V říjnu ředitelství zahájilo stavbu na dalších úsecích dálnice D3. Stavbaři staví most přes řeku Lužnici a na části trasy mezi Veselím nad Lužnicí a Soběslaví. Most a další část dálnice budou stát zhruba čtyři miliardy korun, měly by být dokončeny za tři roky.

Na výstavbu soukromé části dálnice D3 už se chystají stavební firmy. "Aktivně se zajímáme o projekt dálnice D3. Je to jediný PPP projekt dopravní infrastruktury, který má v dohledné době šanci na vyhlášení výběrového řízení," uvedl mluvčí společnosti Hochtief Michal Talián.

Historicky první projekt PPP na výstavbu dálnice skončil fiaskem. Zakázku na výstavbu dálnice D47 získala v roce 2002 od vlády Miloše Zemana bez výběrového řízení izraelská firma Housing & Construction Holding (H&C).

Po volbách ale byla smlouva zrušena, podle tehdejšího ministra dopravy Milana Šimonovského měl být stát schopen uskutečnit projekt D47 sám, ušetřit zhruba čtyřicet miliard korun a výstavbu zkrátit o rok. Vládě se zavázal, že D47 bude dostavěna do konce roku 2008. Dálnice však celá není hotova dodnes.

 

Právě se děje

Další zprávy