Stát vlastní ve firmách nesmyslné podíly

Marek Odstrčilík
17. 5. 2006 0:00
Praha - Český stát si zcela nesmyslně drží malé podíly v desítkách firem. Proč se jich už dávno nezbavil, není zcela jasné.

Například v Armabetonu to jsou 0,2 procenta akcií, v Botasu 7,47 procent, ve firmě Orličan, která vyrábí mrazící a chladící zařízení, 0,09 procent akcií nebo v Radlické mlékárně tři akcie.

Podle Jaroslava Růžka z tiskového oddělení Ministerstva financí má stát zájem zprivatizovat minoritní podíly v těchto firmách co nejrychleji.

"V případě některých malých podílů je překážkou prodeje to, že podniky jsou v likvidaci, v konkurzu, případně je v souvislosti s nimi veden soudní spor, který tuto privatizaci neumožňuje. Stát tak musí s prodejem počkat až do vyřešení těchto překážek," dodal Růžek.

Vladimír Pikora z Next Finance se domnívá, že stát by se takovýchto malých podílů měl zbavit. "Je to nelogické. Správný hospodář by se měl o svůj majetek starat. Pochybuji však, že v těchto případech to tak je," poznamenal Pikora.

Foto: Aktuálně.cz

Jsou ale samozřejmě firmy, které mají pro stát strategický význam, jako je ČEZ, ČEPRO, České aerolinie a firma MERO, která je jediným dopravcem ropy do České republiky, zajišťujícím skladování nouzových strategických zásob.

Trafika pro odpadnuvší?

Analytik Petr Sklenář z Atlantik FT k tomu říká: "U některých majetkových podílů lze souhlasit s Ministerstvem financí, že je jenom otázkou času, než je stát prodá," říká Sklenář.

"V případě ČSA je nutné firmu stabilozovat po fatálních chybách managementu vedeného Jaroslavem Tvrdíkem, které ziskovou firmu přivedly do hlubokých ztrát. Je zde ale řada firem, které vláda označuje jako strategické a privatizovat je nehodlá.  Ekonomické důvody, proč stát drží tyto firmy, se hledají těžko. Velkou roli hrají určitě i politické důvody," dodal Sklenář

"Politici mají "hračku" o které rozhodují. Navíc tyto podniky také slouží jako trafiky, které se davají za zásluhy v politice. Příkladů je bezpočet: dozorční rady ČEZ, prezident ČSA nebo předchozí šef ČEPRO," říká Sklenář.

Infobox

Strategické podíly České republiky ve firmách:

  • Čepro, základní kapitál 5,66 miliardy korun, státní podíl: 100%
  • České aerolinie, základní kapitál 2,735 miliardy korun, státní podíl: 56,92%
  • ČEZ, základní kapitál 59,22 miliardy korun, státní podíl: 67,61%
  • Mero, základní kapitál 8,43 miliardy korun, státní podíl: 100%

O tom jestli dojde k prodeji některých firem, ve kterých má stát nějaký podíl, rozhodnou s největší pravděpodobností volby. ČSSD a KSČM je proti privatizaci, naopak ODS, KDU-ČSL a do jisté míry i Zelení jsou pro privatizace.

Stovky miliard za státní podíly

Pokud by se stát zbavil největších podílů akcií, přineslo by mu to stovky miliard korun.

"Určit cenu se tak rychle nedá, je na to nutná analýza. Na druhou stranu nejdůležítější a nejjednoduší je to v případě ČEZ. Podle aktuální ceny na burze má státní podíl v ČEZ hodnotu asi 315 miliard korun. ČEZ je poslední velký podnik vlastněný státem a podíly v ostatních firmách mají o řád až o dva cenu nižší," dodal Sklenář.

Podle Pikory by stát mohl utržené peníze použít třeba na důchodovou reformu, která bude velmi drahá.

ODS: prodat. ČSSD: Spíše ne

ODS je rozhodnuta, že pokud vyhraje volby, bude se chtít zbavit téměř všech státních podílů. Předseda ODS Mirek Topolánek v interview pro agenturu Bloomberg řekl, že by do roku 2010 prodal všechny státní podíly.

"ČEZ, ve kterém stát vlastní 67procentní podíl, je podle mě zralý na prodej. Mezi dalšími kandidáty na prodej jsou určitě České aerolinie a Letiště Praha," řekl Topolánek s tím, že prodej České pošty nelze také vyloučit.

Podle premiéra Jiřího Paroubka je určitá část ve firmách se státním podílem prodejnáý. "Stát si ale musí zachovat kontrolní balík," řekl deníku Aktuálně.cz předseda vlády.

Budova Burzy cenných papírů Praha
Budova Burzy cenných papírů Praha | Foto: PSE

"Pokud hodlá pan Topolánek prodat Budvar, tak by to měl říct pořádně nahlas. Uvidíme jak se na to zatváří většina Čechů. My Budvar nikdy neprodáme," dodal Paroubek.

Podle ředitele Liberálního institutu Miroslava Ševčíka je u prodeje ČEZ potřeba dohlédnou na to, aby nebyl v konečném důsledku poškozen spotřebitel.

Topolánek odmítl říci, jakou částku by prodeje mohly přinést nebo jak velké podíly by byly nabídnuty k prodeji.

Kapitálový trh. To je ta cesta?

"Nejlépe by bylo prodej uskutečnit přes kapitálové trhy, což je nejčistší metoda, i když nezajišťuje nevyšší výnosy," dodal Topolánek.

S tím souhlasí i Ševčík. "Je to nejčistší způsob prodeje. Není to taková zlodějna, kterou provedla ČSSD, když prodala například očištěné banky předem dohodnutým zájemcům."

"Prodej bank byla nejúspěšnější privatizace v postkomunistických zemích. Pokud někdo tvrdí, že to byla zlodějna, tak ať předloží důkazy, jinak považuji takovéto prohlášení za paranoidní," řekl pro Aktuálně.cz Jiří Paroubek.

"Privatizace státních podílů přes kapitálový trh je standardně a často používaná metoda prodeje ve všech vyspělých zemích, ale také v rámci střední Evropy," řekl Jan Schiesser z firmy Atlantik FT.

"Pro trh má prodej státních podílů hned několik výhod. Je to jednoduchost a rychlost převodu, transparentnost, či podpora a rozšíření finančního trhu. V neposlední řadě je to samozřejmě významný příjem státního rozpočtu. Nevýhodou však může být závislost výsledné ceny na vývoji akciových trhů a nerealizování prémie za kontrolu," dodal Schiesser.

 

Právě se děje

Další zprávy