Spojení Volkswagenu s Porsche se mění v rodinný skandál

Karel Toman
18. 5. 2009 23:09
Volkswagenu došla trpělivost s "rozmazleným" Porsche, jednání o fúzi zkrachovala
Foto: Reuters

Stuttgart - V obchodní bitvu s nádechem rodinného skandálu přerůstá plánovaná fúze automobilek Volkswagen (VW) a Porsche.

Volkswagenu došla trpělivost, když zrušil dnešní schůzku, na které se měly dohodnout detaily spojení obou firem ohlášeného koncem března. Dlouholetý spor mezi automobilkami vlastněnými vlivnými rodinami tak dál eskaluje a nejspíš se přenese i do ulic.

"Atmosféra není konstruktivní," použil diplomatický slovník mluvčí VW Peik von Bestenbostel. "Koncem týdne jsme poznali, že Porsche chybí několik základních podmínek k diskusi."

Porsche: pokračujeme podle neznámého plánu

To předseda závodní rady VW Bernt Osterloh, který byl tím, kdo o přerušení rozhovorů požádal, byl o něco otevřenější.

"Nás nic netlačí," uvedl v narážce na to, že Porsche tíží dluh devět miliard euro. "My nejsme ti, kdo žádali o jednání. Nedopustíme, aby se poškodilo dobré jméno Volkswagenu a některých našich lidí jen proto, že Porsche nemá žádnou linii," řekl.

"Rozhovory budou pokračovat podle plánu," reagoval mluvčí Porsche Michael Bauman. Vzápětí však přiznal, že neví, kdy se bude příští jednání konat. Podle pozorovatelů to teď neví nikdo.

Porsche, ovládané rodinou stejného příjmení, vlastní 50 procent akcií VW. Už v září 2005 přitom oznámilo, že chce VW ovládnout a tvrdí, že má opce na dalších 25 procent akcií.

Blokační minoritu 20 procent akcií VW má ale také stát Dolní Sasko, kde VW sídlí, a to se převzetí automobilky od Porsche bránilo.

Porsche Cayenne Diesel
Porsche Cayenne Diesel | Foto: Reuters

Aby to nebylo jednoduché, velký podíl v Porsche má šéf představenstva VW Ferdinand K. Piëch, který podle International Herald Tribune příliš dobře nevychází se svým bratrancem, šéfem představenstva Porschce Wolfgangem Porsche.

Výsledkem této složité partie, urychlené navíc hospodářskou recesí a prohlubujícím se dluhem Porsche, byla právě plánovaná fúze. Tu vyjednávali zástupci obou automobilek a Dolního Saska po celý týden, v pondělí se měla doladit. Nestalo se.

Podle všeho totiž Porsche nebylo schopno držet se jedné vyjednávací linie. "Nepřichází v úvahu, aby Porsche přicházelo každý den s úplně novou ideou," prohlásil za VW Bernt Osterloh.

Porsche navíc nesouhlasilo s Martinem Winterkornem jako šéfem spojené společnosti. Ten je přitom favoritem Piëcha i premiéra Dolního Saska.

Výrobce sporťáků míří do ulic

A Volkswagen už začal vytahovat silnější karty. Podle agentury Reuters se Piëch vyjádřil, že šéf Porsche Wendelin Wiedeking nejspíš nebude šťastný v nějaké "nižší roli". "Podobné komentáře od Piëcha jako velkého akcionáře už ukončily kariéru jiných manažerů," píše Reuters.

Piëch přitom naznačil, že VW na rozdíl od Porsche není tím, kdo má problémy se získáváním úvěrů, což je interpretováno jako náznak možného obratu ve hře: převzetí Porsche od VW.

Funkcionář Porsche Uwe Hück mezitím obvinil Piëcha ze zrady Stuttgarťanů, obyvatel města, kde se Porsche vyrábí. Proti vůdci VW proto chystá velkou demonstraci.

 

Právě se děje

Další zprávy