Slovensko začne stavět mýtné brány, má čas do prosince

Aktuálne.sk
5. 8. 2009 21:10
Mýtné na Slovensku začne platit od 1. ledna 2010. Nejen na dálnicích.
Palubní jednotky na mýtné budou od ledna potřebovat i nákladní vozy na Slovensku.
Palubní jednotky na mýtné budou od ledna potřebovat i nákladní vozy na Slovensku. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Bratislava - Kamiony projíždějící skrz Česko i Slovensko budou od prvního ledna „vystavovat" na palubních deskách dvě jednotky pro odečet elektronického mýtného. Do spuštění mýtného systému na Slovensku totiž zbývá 148 dní. Fungovat by měl od 1. ledna 2010.

„Jsme přesvědčení, že se mýtný systém spustí v plánovaném termínu," prohlásil dnes generální ředitel společnosti SkyToll, která systém vybuduje, Matěj Okáli. SkyToll si už také vybral klíčové partnery. Jde například o Siemens nebo T-Mobile, který bude zabezpečovat konektivitu pro provoz systému.

Kilometr jízdy na zpoplatněné silnici bude stát od 6,3 do 20,9 eurocentu centu bez DPH podle kategorie vozidla a typu silnice.

Výstavba bran provoz neovlivní

Už v říjnu plánuje SkyToll spustit marketingovou kampaň k mýtnému. Chce tak zmobilizovat dopravce, aby se včas registrovali a získali palubní jednotky. To budou moci udělat na 98 kontaktních a distribučních místech.

Nákladní vozy včetně autobusů budou od začátku příštího roku monitorované prostřednictvím GPS/GSM sítě.

Zapotřebí je vybudovat šest mýtných bran a 40 kontrolních zařízení. Brány budou stát na úsecích Malacky-Lozorno, na hraničním přechodu Petržalka mezi Slovenskem a Maďarskem, Senec-Trnava-Modranka, na úseku R1 Voznica, Liptovský Peter-Hybe a Šaca-Košice-Poľov.

Stavební práce mají probíhat hlavně o víkendech a v noci, aby neomezily provoz na silnicích.

Foto: Aktuálně.cz

Komerční tip: Vyberte si, kam vyrazíte na dovolenou

    „Mýtné funguje na principu: zaplatíš, kolik projezdíš. Uživatelé v rámci dané kategorie vozidel budou míst stejně nastavené parametry. Cena bude kromě projetých kilometrů záviset také na emisní třídě, hmotnosti, respektive na počtu náprav vozidla," uvedla společnost SkyToll.

    Systém má pokrýt celkem 2400 kilometrů komunikací.

    Vítěz byl nejdražší

    Stejně jako v Česku, kde mýtné zaváděla společnost Kapsch, se výběrové řízení na zhotovitele ani na Slovensku neobešlo bez připomínek.

    Společnost SkyToll podepsala v lednu koncesní smlouvu s Národní dálniční společností na 14 let. Vítězné konsorcium SanToll-Ibertax přitom předložilo nejvyšší nabídku v hodnotě převyšující 716 milionů eur. Společnost Ibertax je přitom založena jen proto, aby se stala branou pro vstup více investorů a její pozadí je nejasné. Nyní je systém mýtného financovaný z překlenovacího úvěru.

    Konsorcium však nemělo nad kým zvítězit. Všichni ostatní uchazeči byli totiž ze soutěže vyloučeni pro nesplnění podmínek. Teď se soudí se slovenským Úřadem pro veřejné zakázky.

    Generální ředitel SkyToll tvrdí, že otázka ceny vybudování mýtného systému má dvě roviny - věcnou a politickou. K té politické se vyjadřovat nechtěl.

    „Mýtný systém na Slovensku je celosvětově unikátní ve struktuře sítě komunikací, které je nutné zpoplatnit. Nikde jinde na světě nenajdete projekt, který by v tomto rozsahu kombinoval nejen dálnice a rychlostní komunikace, ale i silnice první třídy," řekl Okáli Aktuálne.sk. Právě pro specifické mýtného na silnicích první třídy je podle něj cena odpovídající.

    Tendrem na zhotovitele mýtného systému na Slovensku se nicméně zabývá Evropská komise.

     

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Právě se děje

    před 10 minutami

    Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

    Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, opět zasednou i odborné týmy. 

    Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

    Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

    Zdroj: ČTK
    před 1 hodinou

    Několik stovek lidí demonstrovalo v Praze a v Brně za klima

    Několik stovek lidí v pátek v pražských a brněnských ulicích demonstruje, aby před blížícími se volbami upozornili na klimatickou krizi. Protest v Praze demonstranti zahájili na Malostranském náměstí symbolicky za minutu dvanáct pokřikem "Teď nebo nikdy", po projevech se vydali na pochod centrem města. Podle aktivistů totiž politici stále nedělají dost pro ochranu klimatu.

    Ulicemi Brna prošly další asi dvě stovky studentů. Organizátoři a další řečníci nejprve upozornili na dopady změn klimatu. "Z těchto voleb musí vzejít vláda, které nebude lhostejný boj za klimatickou spravedlnost," řekl Ctibor Prokop, student tišnovského gymnázia a mluvčí hnutí Fridays for Future.

    Protesty jsou součástí celosvětové akce ekologického hnutí Fridays for Future, jehož členové zformulovali klimatické požadavky, podle nichž by lidé měli vybírat budoucí českou vládu. Je mezi nimi například udržení oteplení planety pod 1,5 stupně Celsia, přechod od preferování hrubého domácího produktu ke zjišťování stavu přírody a klimatu nebo ochrana klimatu jako priorita příští vlády. Politické strany pak podle těchto kritérií oznámkovali, nejlépe podle aktivistů dopadli Piráti se starosty a Strana zelených.

    Zdroj: ČTK
    Další zprávy