Šéf přejmenované ABL: Uvidím Bártův malíček a končím

Markéta Jirasová
15. 4. 2012 13:15
Neúspěšně privatizované Závodní stráže, říká o konkurenci šéf Mark2 Corporation

Praha - Bezpečnostním agenturám v Česku se obecně nedaří především proto, že ve svém myšlení zamrzly někdy v období roku 1990. "Většinou nejsou ničím jiným než neúspěšně privatizovanými Závodními strážemi," říká Michal Fábera, nový generální ředitel společnosti Mark2 Corporation Czech v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz

Společnost Mark2 Corporation Czech vznikla přejmenováním dřívější agentury ABL.

Aktuálně.cz: Posledních šest let jste vedl poradenskou firmu Orange Group, která nabízela a stále ještě nabízí svým klientům poradenství a nástroje pro prevenci korupce uvnitř organizací. Využije Mark2 Corporation těchto služeb nebo nástrojů k očištění od minulosti ABL?

Domnívám se, že M2C je dokonale očištěno a v oblasti boje proti korupci žádnou výraznou pomoc nepotřebuje. Vnitřně se řídí veškerou aplikovatelnou českou legislativou. Té není málo - od zákona o Veřejných zakázkách až po Obchodní zákoník. Prochází nezávislými audity jak finančními, tak v oblasti ISO a navíc dobrovolně přijala závazek aplikovat ve veškeré své činnosti i britskou legislativu, tzv. "Bribery Act".

A.cz: V rozhovoru pro Českou pozici jste řekl, že vést někdejší ABL, která je podle vás nálepkována nespravedlivě jako "fuj", je výzva. Řada lidí si jistě bude klást otázku, zda nejsou i jiné výzvy. Proč zrovna tahle, která vám může poškodit pověst?

Nezabývám se ve svém manažerském uvažování minulostí, dívám se dopředu. Někdejší není výraz z mého slovníku. Přijal jsem výzvu od vlastníků firmy M2C a to jsou lidé, kterým důvěřuji a jsem přesvědčen, že jsou rozhodnuti dělat business poctivě a na pevném legislativním základě.

Jiné výzvy na trhu komerční bezpečnosti jistě existují: například firma, kterou jsem kdysi úspěšně vedl, ztratila svoji pozici na trhu a zatím marně hledá cestu dál. Ale já jsem přesvědčen, že právě M2C má ohromný potenciál dalšího rozvoje, kombinuje ve své práci výjimečnou péči o zákazníky s kvalitou managementu a unikátním know how a má perspektivu prostřednictvím své činnosti ovlivňovat i budoucnost trhu komerční bezpečnosti v České republice.

Ve srovnání s těmito možnostmi je otázka pověsti bezvýznamná. Rozhodnou pouze výsledky.

A.cz: Říkáte, že když se ve firmě objeví malíček Víta Bárty, okamžitě odcházíte. S ním jste se tedy kvůli vaší nové roli nikdy nesešel?

Ne, s panem Vítem Bártou jsem se již velmi dlouho neviděl. Nebylo o čem si povídat a s mojí novou rolí, stejně jako s celou M2C, nemá nic společného.

Zmatení pojmů

A.cz: ABL již prodala svou detektivní agenturu. Mark2 Corporation se této činnosti bude, nebo nebude věnovat?

Ne, nebude, i když to současná legislativa umožňuje.

Je ovšem třeba si uvědomit zmatení terminologie, kterým je Česká republika neblaze proslulá a které svádí lidi našeho businessu neznalé ke zbytečným spekulacím.

Například takzvaný "detektiv" v obchodním domě není nikdo jiný, než v civilu oblečený bezpečnostní pracovník, který sleduje na prodejní ploše případné nepoctivce a upozorňuje na ně své uniformované kolegy. Žádný Poirot, ale dělník, který během své směny našlape desítky kilometrů a musí být neustále ve střehu a být schopen důsledně a služně vyřešit desítky krizových situací. Ten člověk má mojí hlubokou úctu.

A.cz: Bezpečnostním agenturám se v těchto časech obecně spíše nedaří. Jaké strategické priority s vámi přicházejí? Čím chcete obchodně uspět?

Bezpečnostním agenturám se nedaří především proto, že ve svém myšlení zamrzly někdy v období roku 1990 a většinou nejsou ničím jiným než neúspěšně privatizovanými Závodními strážemi. Nabízejí služby, které nejsou příliš vzdálené období, kdy služby ochrany majetku a osob vznikly - a to bylo na konci devatenáctého století v Dánsku, kdy se zprivatizovali první ponocní a začali své dříve zdarma poskytované služby nabízet za peníze.

Výhodou M2C na trhu je možnost, chuť a schopnost kombinovat ve prospěch zákazníka služby ušité na míru jeho potřebám: technické zabezpečení a lidskou sílu, služby facility managementu a integrované bezpečnostní služby, služby související s organizací eventu a s turistikou. Je to široké portfolio produktů, nikoliv jen jediný produkt týkající se strážných, jak tomu je u většiny konkurence.

Naší strategií je být profesionální, vždy vycházet z analýzy skutečných rizik zákazníka a nabízet služby, které zákazníkovi přinesou návratnost jeho investic.

Vím, že trh v Česku je tak zdeformovaný, že tento přístup může vypadat jako klišé. Ale vím, že tak to funguje ve Velké Británii, v Nizozemsku a v dalších zemích. Určitě stojí za to pokusit se tuto profesionalitu přinést i na český trh.

A.cz: Přivedete si s sebou zvenčí další členy managementu?

Společně se mnou nastoupil do M2C i pan inženýr Ivo Dostál na funkci výkonného ředitele. Toho jsem si ale nepřivedl já, stejně jako mě si ho vybrali akcionáři. Jsem si jist, že spolu s ostatními členy managementu vytvoříme dobrý tým.

Cenové války nechceme

A.cz: Tvrdíte, že v branži bezpečnostních agentur není v Česku neobsazený trh. To ovšem implikuje, jako byste říkal, že je nutné chovat se nestandardně…

Ano, v Čechách snad již neexistuje objekt, který by nebyl někým střežen nebo by nebyl napojen na pult centrální ochrany. To vede v řadě případů k cenovým válkám a nabízení služeb pod cenou. K tomu výrazně přispívá státní správa výběrovými řízeními, které nezohledňují kvalitu a schopnosti, ale výlučně cenu.

Touhle cestou nechceme jít a nepůjdeme. Nebudeme nabízet komoditu (protože strážní služba se za poslední roky na komoditu změnila a jako s takovou je s ní i zacházeno), ale budeme přicházet s řešeními.

Takové řešení vychází z důkladné analýzy skutečných rizik, z ekonomických možností a znamená ve svém důsledku komplex opatření v oblasti administrativní, organizační i bezpečnostní za použití všech dostupných legálních prostředků.

Není vůbec nutné chovat se nestandardně - stačí jen přicházet s nabídkou, která Zákazníkům přinese návratnost investovaných prostředků.

A.cz: … a záviset například na státních zakázkách. Odváží se chodit Mark2 Corporation do veřejných soutěží?

Nejde absolutně o odvahu. Té mám já i mí kolegové dost. Jde o schopnost zakázku naplnit kvalitní dodávkou a jde o oboustrannou ekonomickou výhodnost. A také o to, jestli je ta veřejná zakázka vypsána jasně a transparentně a s cílem najít opravdu nejkvalitnějšího dodavatele za odpovídající cenu. Takže: nikdy neříkej nikdy.

Etika místo politiky

A.cz: Ještě v době, kdy jste se naplno věnoval Orange Group, jste veřejně hovořil o potřebě kultivace trhu bezpečnostních agentur, mluvil jste o etice tohoto byznysu. Budete takto hovořit i dál ve své nové funkci?

Určitě, protože jsem o potřebě diskuse o tomto tématu v České republice hluboce přesvědčený. A to již od devadesátých let, kdy firmu, kterou jsem tehdy vedl, obvinil tehdejší slovenský premiér z odposlouchávání ambasády USA v Bratislavě. Že to byl nesmysl, se ukázalo poměrně brzy, ale pachuť na trhu zůstala dlouho.

Nejde totiž jenom o legislativní úpravu činnosti firem, kterým se velmi nepřesně říká "soukromé bezpečnostní služby". Jde především o jasná pravidla, co je etické a co neetické. A jde o odbornost a profesionalitu managementu těchto firem. A obě tato témata zcela zanikají v bubnové palbě politických přestřelek, které se ani vzdáleně nedotýkají podstaty věci.

Přitom nástroje existují: jsou tu profesní sdružení, jsou tu odborná periodika. Rád bych toto profesní téma znovu přivedl na pořad dne namísto stálého omílání témat politických, která podle mne do sféry komerční bezpečnosti naprosto nepatří.

 

Právě se děje

Další zprávy