Šéf Kofoly: Pepsi je další americká cola, nechceme ji

Tomáš Fránek
17. 12. 2012 13:00
Největší expanze společnosti už skončila, teď se soustředíme na inovace, říká Samaras
Jannis Samaras
Jannis Samaras | Foto: Kofola

Ostrava - Největší expanze společnosti Kofola už skončila, firma nemá zájem o koupi středoevropské pobočky společnosti Pepsi. Potvrzuje to šéf Kofoly a český Podnikatel roku 2011 Jannis Samaras.

"Prodej pobočky Pepsi nás nechává v klidu, nemyslím si, že by to nějak ovlivnilo náš byznys. Pepsi je další americká cola a v boji se svým hlavním konkurentem - Coca Colou - u nás ztrácí," říká Samaras v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Firma se podle něj chce soustředit na inovace a další práci s firemními značkami, zejména na Kofolu. Nevylučuje ale, že pokud se objeví na trhu zajímavá možnost na rozšíření nabídky nápojů, firma bude ještě investovat.

Aktuálně.cz: Na Slovensku už jste jednička až dvojka na trhu, v Česku vám podle statistik patří třetí příčka. Chcete se i v Česku dostat na úplnou špičku?

Jannis Samaras: Jestli budeme statistickou jedničkou, není až tak podstatné. My chceme být nejlepší pro naše zákazníky. A proto pracujeme na inovacích našich výrobků nebo na zavádění zcela nových produktů. Nad tím se velmi zamýšlíme, v letošním roce jsme tak otevřeli zcela novou kategorii teplých ovocných nápojů.

Přesto, že je velký tlak na ceny, soustřeďujeme se na kvalitu výrobků. Existuje tu stále větší skupina zákazníků, kteří chtějí výrobky zdravější a kvalitnější. Proto nám jde zejména o obsah našich nápojů, chceme, aby byly bez zbytečných konzervantů a éček, snižujeme obsah cukru.

A.cz: V uplynulých letech jste nakupovali zajímavé produkty, jako byla Vinea nebo Semtex. Jak se jim daří?

U Semtexu, který byl ve stádiu klinické smrti, se snažíme výrobek restartovat a vrátit na trh. S Vineou máme výbornou zkušenost. Na Slovensku je jedničkou mezi ovocnými nápoji a o třídu poráží své mezinárodní konkurenty. A to zejména svou chutí, ale třeba i vyšším podílem ovocné šťávy. V Česku zmizela z trhu dávno, postupně ji tam vracíme, patří mezi naše prémiové značky.

A.cz: Lidé letos omezili nákupy. Jak se to projevilo na tržbách Kofoly a zájmu o jednotlivé produkty?

My prognózovat nemůžeme, jsme na burze. Prvních šest měsíců ale bylo dobrých, mírně jsme rostli. Proto letos i přes propad ekonomiky čekáme za celý rok mírný růst.

Negativní vliv ale mají ceny surovin a energií. Je to zejména cena cukru, kterou ovlivňuje politika Evropské unie. Český spotřebitel tak zaplatí miliardy korun německým a francouzským akcionářům českých cukrovarů ve formě dividendy ze zisku.

Mezi našimi výrobky nyní rostou především sirupy Jupí. V jejich nákupu samozřejmě hraje roli ekonomika, lidé ale překvapivě kupují spíše prémiovější (dražší) sirupy.

A.cz: Jak se v Česku bojuje o restaurace, které jsou pro váš byznys důležité?

Myslím, že ten boj je ostrý, ale celkem korektní. My třeba neděláme, co dělá náš největší konkurent Coca Cola, která uzavírá restaurace exkluzivně pro svoje nápoje. Pro nás není důležité mít všechno všude, ale nabídnout kvalitní servis pro spotřebitele.

A.cz: Plánujete i průnik na další trhy?

Takové ambice v nejbližších letech nemáme, soustředíme se na země, kde už jsme. Je ale pravda, že nám cizinci píšou, že jim Kofola chutná. S nadsázkou můžeme říct, že by bylo fajn, kdyby cizinci do Česka jezdili také proto, že si dají Kofolu.

A.cz: Letos jste znovu před Vánoci spustili známou reklamu s prasátkem, která se letos vysílá už po desáté. Co vás vede k tomu vracet se k ní?

Lidé ji prostě milují. Jsme moc rádi, že se nám takovou reklamu podařilo udělat a lidé z ní mají radost. Vánoce jsou pořád pro spoustu lidí o tradicích a ta reklama se k tomu hlásí a sama už se pro mnohé stala takovou vánoční tradicí.

A.cz: Jakým způsobem si vybíráte dodavatele pro vaše nápoje?

Systematicky podporujeme české a slovenské dodavatele. Letos jsme velmi výrazně zvýšili jejich podíl na našich výrobcích. Děláme to z přesvědčení, že jako lokální výrobce bychom se měli snažit co nejvíce využívat místních zdrojů. České a slovenské firmy jsou mnohem flexibilnější, ale často vyhrávají také v poměru cena - výkon. Není proto žádným překvapením, že dávno neplatí, že nejnižší cena je v Číně a nejlepší kvalita je v Německu.

Navíc naše produkty znovu konzumují čeští a slovenští spotřebitelé, takže tím, že pomáháme rozvoji místních firem, pomáháme sami sobě. Platí to i obecně. Velkým příkladem je pro mne úspěch konzumu Letohrad, který podporuje lokální dodavatele. Je jasné, že to nejde vždy. Ale když jsme s tím začali, byli jsme velice překvapeni, kolik je místních šikovných firem a podnikatelů v oborech, kde bychom je ani nečekali.

Kofola je tu přes půl století. Podívejte se, jak se měnila:


 

Právě se děje

Další zprávy