Sběratelé veteránů bojují proti ekologické dani

mah
22. 12. 2008 20:16
Bude nás to diskriminovat, kritizují tisícové pokuty za přepis vozu
Tatra T57 - přístrojová deska. Volant je (dnes už nezvykle) vpravo.
Tatra T57 - přístrojová deska. Volant je (dnes už nezvykle) vpravo. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Sběratelé veteránů se bouří.

Důvodem je zavedení ekologické daně, která se nejvíce dotkne právě majitelů starých aut. Za převod starého auta zaplatí od nového roku deset tisíc korun.

"Je to neoprávněné a diskriminační," hají se sběratelé. Se svojí výzvou o zrušení poplatků se již obrátili na poslance.

V září schválili poslanci novelu zákona o odpadech. Mimo jiné proto, aby se Česká republika nestala vrakovištěm Evropy, a zabránilo se tak neekologické likvidaci autovraků. Součástí novely je také poplatek za ekologickou likvidaci vozidel, jež prosadilo ministerstvo pro životní prostřednictví. S tímto paragrafem však sběratelé nesouhlasí.

"Nepopíráme, že je v provozu řada vozidel zastaralých, často ve velmi špatném technickém stavu. Náprava je ovšem věcí Stanic technické kontroly, dozorem státu nad prací STK a policie," řekl deníku Aktuálně.cz jednatel občanského sdružení Classic Car Króžku Jiří Karásek.

Výstavní vozy, žádné vraky

Sběratelé se považují za řádné majitele automobilů, kteří za svoje peníze renovují a restaurují historická vozidla. Vozidla, která do lisu či na vrakoviště nepatří.

"Jsou, a nejenom námi, považována za kulturní a technické dědictví," řekl Karásek.

Sběratelé tak chtějí být od platby daně osvobozeni. I při pouhé výměně, kterou provedou mezi sebou, a která je mezi sběrateli častá, budou muset platit deset tisíc korun. Navíc dle sběratelů stát nemá pokutovat někoho, kdo má starý vůz.

Rovněž jim vadí fakt, že peníze, které stát z výběru daně získá, nepůjdou na ekologickou likvidaci vraků, jak původně slibovalo ministerstvo životního prostředí. Vybranými penězi se budou financovat různé ekologické projekty v rámci Státního fondu životního prostředí.

Problémem jsou i poznávací značky

"Ekologická daň se nebude vztahovat na veterány, kteří jsou v registru historických vozidel," řekla mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

"Pokud má historické vozidlo zvláštní registrační značku a je vedeno v registru historických vozidel, tak se na něho poplatky nevztahují," doplňuje ji mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.

Veterán tak musí jezdit se značkou se zelenými písmeny na bílém podkladu. Řada veteránů však jezdí s původní značkou. Díky původní značce či dokladům si sběratel může dohledat ceněné historické souvislosti - kdo byl prvním majitelem vozu, jaký měl vůz původní barvu a další.

"Každé vozidlo, u kterého je známá historie, je hodnotnější," popisuje Karásek.

Pokud se sběratelům nepodaří přesvědčit zákonodárce o zavadění ekologické daně, budou se snažit prosadit alespoň to, aby historické vozy mohly nadále jezdit s běžnou značkou bez potřeby platit ekologickou daň. A to prostřednictvím stávajícího průkazu historického vozu, který nahrazuje technický průkaz.

 

Právě se děje

Další zprávy