Ruzyně už má prvního kupce, a to prodej ani nezačal

hpv
27. 10. 2007 13:30
Zájem má investiční skupina Penta
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ještě pár měsíců zbývá Letišti Praha, než se stane akciovou společností. A vláda si stále láme hlavu, jaký způsob privatizace bude nejlepší. Přesto už tu je první vážný zájemce o koupi ruzyňského aeroportu. Česko-slovenská skupina Penta Investments.

A zrovna Penta přidělává Letišti zatím vrásky, protože vlastní část pozemků pod budoucí ranvejí.

"Lidé ze společnosti Penta nám svůj záměr už oznámili," uvedl pro Aktuálně.cz zdroj z Ministerstva dopravy.

Jedná se jen neoficiálně 

"Nepochybně mohlo během řady jednání o pozemcích pod budoucí vzletovou dráhou padnout, že Penta má (o letiště) zájem. Ale dokud není jasné, jakým způsobem budeme v privatizaci přesně postupovat, nemohla proběhnout jakékoli oficiální jednání," uvedl na otázku deníku Aktuálně.cz Aleš Řebíček, ministr dopravy.

Dá se předpokládat, že Penta Investments by se o privatizaci letiště neucházela sama. Zvolila by pravděpodobně obdobný postup jako na Slovensku. Tam se privatizace letišť zúčastnila v konsorciu se zahraničním partnerem.   

Penta v současné době vlastní zhruba čtvrtinu pozemků nutných pro výstavbu nové ranveje. Celkem tedy kontroluje několik set tisíc čtverečních metrů půdy. Nová dráha je přitom pro rozvoj ruzyňského letiště klíčová. Bez ní by Praha mohla jen stěží konkurovat velkým letištím v okolních státech, jako jsou Vídeň, Berlín nebo Mnichov.

Skupina přitom již v létě potvrdila, že chce vybudovat velké mezinárodní letiště i ve Vodochodech. Vzletová dráha ve Vodochodech je součástí podniku Aero Vodochody. Ten zprivatizovala firma Oakfield, dceřiná společnost Penty. Za celý podnik zaplatila vládě necelé tři miliardy korun. Mezinárodní letiště Vodochody by podle plánů mělo začít fungovat v letech 2009 nebo 2010. Penta počítá, že by novým terminálem prošlo zhruba 1,5 milionu cestujících ročně. Letiště by mělo sloužit především pro charterovou a nízkonákladovou přepravu. Velmi pravděpodobně by jej využívala i řada byznys jetů.

V hledáčku nejen Slovensko

Skupina Penta Investments se zájmem o evropská letiště nijak netají. V minulosti například zprivatizovala letiště v Košicích. Tam vyhrála v konsorciu s vídeňským letištěm Flughafen Wien a Raiffeisen Zentralbank Gruppe. Konsorciu KSC Holding dnes patří 66 procent letiště. Celková investice do letiště byla 900 milionů slovenských korun.

Penta se účastnila i privatizace bratislavského letiště M.R. Štefánika. V privatizaci v konsorciu  TwoOne (stejní partneři jako v Košicích) nabídla sice nejvyšší nabídku,  nová vláda Roberta Fica s privatizací letiště však nesouhlasila a tendr v roce 2006 ještě před převedením na nového vlastníka zrušila. Důvodem bylo, že Slovenský antimonopolní úřad neodsouhlasil prodej do předem daného termínu a své rozhodnutí odložil.

Penta takové rozhodnutí považuje za neplatné a řeší vzniklou situaci právní cestou. Podala proto žalobu, verdikt však ještě nepadnul.  Za bratislavské letiště nabídlo konsorcium TwoOne celkem kolem 19 miliard slovenských korun.

Slovenská letiště nejsou jediná, která má Penta ve hledáčku. Zajímají jí i obě letiště v Kyjevě. Ukrajinská vláda sice aktuálně letiště neprivatizuje, ale Penta chce již nyní své postavení na kyjevských letištích posílit a tím si vytvořit lepší výchozí pozici pro budoucí prodej. Podrobnosti však zástupci skupiny neuvádějí. 

Letadlo je "obklíčeno" policisty na přistávací ploše. Nedaleko jsou připraveny také požární a zdravotní záchranné služby.
Letadlo je "obklíčeno" policisty na přistávací ploše. Nedaleko jsou připraveny také požární a zdravotní záchranné služby. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Letiště vydělávají

"Máme zájem také o méně rozvinutá letiště po celé Evropě," řekl již dříve Marek Dospiva, spolumajitel Penty. Ten také tvrdí, že v současné době jsou pro ně nejlukrativnější Rumunsko, Ukrajina, země bývalé Jugoslávie a Pobaltí. 

Zájem Penty o letiště je pochopitelný. Letadly se dopravuje stále větší množství lidí. Ti tráví na letištích více času a utrácejí své peníze v tamních obchodech. Nájemné za obchody a restaurace proto stále roste, a to přináší vlastníkům letišť zajímavé zisky. Vyjma toho letiště inkasují od leteckých společností různé druhy poplatků. Například letištní taxu, nebo přistávací poplatky.

V celé Evropě se proto modernizují a rozšiřují desítky letišť. Náklady na jejich modernizaci od roku 1996 do 2006 dosáhly podle statistik IATA přibližně 75 miliard amerických dolarů. V letech 1998 až 2015 pak vyroste na starém kontinentu osm zcela nových letišť.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Vláda sníží DPH u ubytovacích služeb i vstupného na kulturní akce

Daň z přidané hodnoty (DPH) by měla u ubytovacích služeb, vstupného na kulturní akce a sportovní události, vstupného na sportoviště, jízdného na vleky a vstupného do saun a dalších podobných zařízení klesnout z 15 na 10 procent. Dále by měla klesnout o čtvrtinu silniční daň u nákladních aut nad 3,5 tuny. V rámci daňového balíčku, který by měl firmám pomoci s následky šíření koronaviru, to v pondělí schválila vláda. Informovalo o tom ministerstvo financí.

Podle schváleného návrhu firmy budou moci také uplatňovat daňovou ztrátu zpětně a obce zřejmě získají oprávnění osvobozovat od daně z nemovitostí kvůli mimořádným událostem. Zemědělcům by se mohla zkrátit lhůta pro vrácení přeplatku spotřební daně u tzv. zelené nafty z 60 na 40 dnů.

Balíček navrhuje ministerstvo financí projednat v Parlamentu ve zrychleném režimu v rámci stavu legislativní nouze.

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Vláda se s Lufthansou dohodla na několikamiliardové pomoci

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na zdroje z německé vlády to dnes uvedla agentura DPA. Lufthansa těžce doplácí na koronavirovou krizi, dohoda je podle zdrojů v rámci záchranného plánu, který připravila vláda. Ještě ji ale musí schválit řídící výbor německého státního fondu ekonomické stabilizace, řídící orgány Lufthansy a Evropská komise (EK).

Podle vládního plánu by největší letecká společnost v Německu měla od spolkové vlády získat podporu v objemu devíti miliard eur (245 miliard Kč). Německý stát by pak na jejím základě měl v Lufthanse získat 20procentní podíl. Neměl by tedy možnost blokovat důležitá firemní rozhodnutí.

před 37 minutami

Parkurová série Global Champions se vrátí až příští rok

Jezdci se naposledy na kolbišti představili na začátku března v Dauhá. Od té doby vedení soutěže kvůli šířící se nákaze a zaváděným opatřením v jednotlivých zemích závody odkládalo. A přestože se postupně omezení ruší, není podle představitelů série reálné mezinárodní soutěž obnovit.

"Musíme se řídit pravidly vlád a zdravotních úřadů, která se neustále mění, a to v rychlém sledu, což má zásadní dopad na mezinárodní plánování," uvedli zástupci Global Champions Tour na webu.

Připomněli, že omezení cestování se v různých částech světa liší, takže by všichni jezdci nemohli závodit. "Navíc je tu riziko druhé vlny na podzim, léčba nebo vakcína neexistuje, což logistické plánování dál komplikuje," doplnili.

před 56 minutami

Mistry pěvce norimberské ve Státní opeře nahradí Tristan a Isolda

Listopadové uvedení opery Richarda Wagnera Mistři pěvci norimberští, které mělo být vrcholem sezony v pražské Státní opeře, nahradí Tristan a Isolda. Důvodem jsou stávající hygienická opatření, která velkým divadlům komplikují zkoušení mnohočlenného orchestru a sboru, stejně jako omezení mezistátní dopravy a nepřítomnost zahraničních umělců. "Karanténou způsobené zpoždění neumožňuje odpovědně nastudovat očekávaný operního opus," vysvětluje ředitel Národního divadla Jan Burian. Na programu místo toho bude jiný, méně výpravný a také pro sbor méně náročný Wagnerův titul Tristan a Isolda. Ten uvede Státní opera 26. listopadu. Předprodej vstupenek začne 1. června.

Zdroj: ČTK
Další zprávy