Ředitel Novy: Sledovanost masivních kanálů bude klesat

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
15. 6. 2011 18:10
Rozhovor s generálním ředitelem Novy o digitálních kanálech i budoucnosti televize
Andruško: Nejsem typickým divákem Novy
Andruško: Nejsem typickým divákem Novy | Foto: Jan Langer

Praha - Televize Nova opatrně přiznává, že doba velkých masivních kanálů je za zenitem.

"Sledovanost hlavního kanálu, masivního kanálu bude erodovat. Takže budeme investovat do dalších kanálů a sbírat tak diváky," vysvětluje strategii pro nejbližší budoucnost generální ředitel Novy Jan Andruško.

Digitalizace v České republice prospěla hlavně velkým televizím: Prima spustila vedle svého hlavního programu i kanály Prima Cool a Prima Love, Nova má jako další kanály Nova Cinema, Nova Sport a MTV - a chystá další. I veřejnoprávní Česká televize spustila digitální kanály ČT24 a ČT4 Sport.

Z malých digitálních samostatných televizí se drží např. TV Barrandov nebo hudební Óčko, naopak už zanikla zpravodajská Z1.

Ředitel Novy odmítá, že by měla televize, kterou vede, problémy se sledovaností. Pokud se s ním o ní bavíte, namísto celodenního podílu uvádí čísla hlavně za prime time, tedy hlavní vysílací čas, a to hlavně ve skupině lidí mezi 15 a 54 lety. "To je naše cílová skupina," vysvětluje Jan Andruško.

Celodenní podíl mezi všemi nad 15 let už tak příznivý není. I tak ale Nova zůstává lídrem na trhu.

A.cz: Kdybyste si sám pro sebe měl sestavit program, co byste rád viděl ráno, v poledne, večer?

Nejsem typickým divákem televize Nova. Já příliš nesleduji televizi přes den. Jsem ten, koho zajímá zpravodajství - třeba pozdní večerní zpravodajství je pro mě zajímavé. A zajímám se o sport a hezké filmy. Ale jak to konkrétně naskládat, to bych vám neřekl.

A.cz: A kam byste rád kormidloval program Novy?

Připravujeme podzimní schéma, ale omlouvám se, to jsou teď strategické informace. Musíme brát v úvahu, že divák je dosti konzervativní, novinky dost často odmítá, je těžké trefit se do jeho nálady.

A.cz: Šlo mi spíš o něco jiného: počítáte s většími nákladnými projekty a novinkami, nebo to bude spíš úsporný program?

Na výslovně úspornou variantu sázet nebudeme, ale na ekonomicky rentabilní ano. Dnes prosazujeme multikanálovou strategii. Je zjevné, že dochází ke fragmentaci trhu. Sledovanost hlavního, masivního kanálu bude erodovat. Proto rozšiřujeme portfolio našich kanálů, abychom naši cílovou sledovanost složili dohromady. Takže se snažíme udržet sledovanost na hlavním kanále, ale spíš budeme investovat do dalších kanálů a sbírat další diváky.

Foto: Jan Langer

A.cz: Před časem jste mluvil o rozjezdu pátého kanálu, doslova jste řekl: „jakmile to situace na trhu umožní". Blíží se to?

Bude jich do budoucna víc, otázka je jen, kdy.

A.cz: Bude to ještě letos?

Jedna z variant je ještě letos a poměrně brzo.

A.cz: Řeknete zaměření onoho kanálu?

Zatím ne, máme víc variant.

A.cz: Uvažovali jste i o zpravodajském kanálu?

To bych v tuto chvíli mohl vyloučit.

A.cz: Má vůbec budoucnost hlavní kanál?

Budoucnost má, bude se profilovat. V dohledné budoucnosti bude vždy o dost silnější než ten zbytek. Ale jak moc bude erodovat, těžko teď říct.

A.cz: U nás skončilo několik digitálních televizí - např. Z1. Naopak Nova a Prima nabídku digitálních kanálů rozšiřuje. Mluvíte o podpoře digitalizace, ale je ve vašem zájmu, aby se rozšířila nabídka digitálních televizí?

Jako lídr na trhu se nebojíme konkurence.

A.cz: Ano, jste lídr, nicméně váš celodenní podíl na trhu se pohybuje mezi 31 a 34 procenty. Cítíte se ještě na to, dostat se na úroveň 40 procent, kterou ještě před časem představitelé Novy označovali jako kritickou?

Vy jste ale použil čísla z cílové skupiny všech lidí nad 15 let. Naší cílovou skupinou jsou lidé mezi 15 a 54 lety, na ty prodáváme reklamu. A v hlavním vysílacím čase v týdnu od 30. května je průměr podílu sledovanosti v této skupině 49,3 procenta. A ve čtvrtek 9. 6. jsme měli 44,74 procent za hlavní kanál a 7,65 procent za Nova Cinema. Takže je to taková báchorka, která putuje na trhu.

Foto: Jan Langer

A.cz: Ne, já jsem použil čísla o podílu za celý den. Tato čísla vás nezajímají?

Celý den byl ve 22. týdnu 42,3 procenta, ale zase jen ve skupině 15 až 54 let. To je podíl, který splňuje náš cíl být mezi 40 a 45 procenty podílu na sledovanosti. Máme ještě volné GRP (ratingové body na které se prodává reklama, procentní body sledovanosti - pozn. A.cz), takže teď pro nás nemá smysl investovat víc na zvýšení sledovanosti. To můžu, pokud zjistím, že jsme vyprodaní.

A.cz: Vrátím se ještě k vašemu problému s telenovelou "Tisíc a jedna noc". Vy sám jste ještě před spuštěním řekl: slibuji, že naši diváci budou spokojeni. Nebyli, a vaše programová ředitelka prohlásila, že za to můžou novináři, kteří ten nápad s telenovelou v hlavním čase kritizovali. Souhlasíte s ní?

Příčin bylo určitě víc.

A.cz: Ale rychle jste couvli na jiný čas...

Protože pro nás jsou kritéria sledovanosti daleko vyšší, dlouhodobě nám ta sledovanost nestačila. A kampaň se skutečně zvedla poměrně silná, pro řadu novinářů to bylo šťavnaté sousto. A pak je otázka, zda je tu kulturní rozdíl mezi českým a slovenským divákem, protože tento seriál táhl prime time Markízy.

A.cz: Proč jste posílili zpravodajství - kvůli zájmu diváků, nebo z ekonomických důvodů využijete materiál, vyrobený přes den?

Kromě multikanálové strategii máme i multimediální strategii, takže vyrábíme zpravodajský obsah a posíláme ho do různých směrů: internet, tisková agentura Mediafax, zpravodajství, publicistika. A tyto složky se propojují, takže můžeme rozšířit výstupy.

A.cz: Aniž by to bylo tak nákladné?

Ano. Ale pokud by o to divák neměl zájem, tak bychom to nedělali. O ty relace zájem je.

A.cz: Znovu uvažujete o velké politické diskusi, jak proskočilo médii?

Je to jedna z idejí, které tady diskutujeme.

A.cz: Na závěr o penězích: jednáte s Fortunou o rozjezdu nové loterie. Jste už blízko dohodě?

Jednání probíhají, ale teď nemůžu být konkrétnější. To, že s námi jednají, ale není tajemství. 

 

Právě se děje

Další zprávy