reklama
 
 

Rama není všude stejná, přiznává výrobce. Česká se liší

3. 9. 2012 6:00
Různé složení výrobku je odrazem rozdílných chutí. Je to v pořádku, říkají úřady

Brno - V tuzemsku nejprodávanější margarín Rama nemá stejné složení pro spotřebitele v Česku, Rakousku nebo Německu. Mohou za to různé chutě lidí v těchto zemích.

Základní výrobek se značkou Rama, margarín v Česku označovaný jako Classic, v Rakousku jako Original a v Německu jenom jako Rama, se neliší jenom svými obaly, ale také složením.

Ukázal to porovnávací nákup redaktorů online deníku Aktuálně.cz.

Západní - tedy německá nebo rakouská - Rama obsahuje především víc tuku. V Rakousku 80 procent, v Německu 70 procent, zatímco v Česku (a také v Polsku či na Slovensku) jen 60 procent.

Máme jiné chutě

Podle výrobce Ramy je různé složení  odrazem rozdílných chutí lidí v jednotlivých zemích. Důvodem je také odlišné využívání produktu. Zatímco Češi si Ramu často mažou na pečivo, Němci či Rakušané raději používají klasické máslo a Ramu používají hlavně na pečení.

„Odlišné složení v jiných zemích odpovídá daným dlouholetým preferencím či zvyklostem. Například v Německu se Rama více používá na vaření a pečení, které vyžaduje větší podíl tuku," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí české pobočky Unileveru Martina Janebová. Právě Unilever tento margarín až do roku 2009 vyráběl v Česku.

„Složení margarínu Rama Classic, obsahující kvalitní rostlinné tuky a příznivě působící na lidské zdraví, zůstává stejné již mnoho let a českým spotřebitelům vyhovuje," dodává Janebová.

Podle výživového poradce Petra Mlčocha se nedá jednoznačně říci, co je pro zákazníky výhodnější.

"Skutečně to může být tak, že se výrobce přizpůsobuje tomu, k čemu lidé margarín užívají. Rama s vyšším obsahem tuku se ale víc blíží klasickému máslu, proto mohou mít lidé pocit, že je třeba rakouská Rama chuťově lepší," vysvětluje Mlčoch.

Rozdíly se už řešily

Problémy s různým složením pro různé země už řešila také Evropská komise. Ta rozhodla, že třeba Coca Cola, káva nebo koření, které se prodávají pod stejným názvem v celé Evropě, mohou mít v jednotlivých zemích jinou chuť nebo složení, avšak spotřebitele to nepoškozuje.

Evropská komise tak odmítla kritiku Bulharska, které oficiálním protestem reagovalo na výsledek testu provedeného za peníze z evropských fondů Asociací spotřebitelů Slovenska.

Experti tehdy porovnávali potraviny prodávané v osmi členských zemích včetně Česka. Zjistili, že třeba Coca Cola, Nescafé Gold, zrnková káva Jacobs Krönung, káva Tchibo Espresso nebo pepř Kotanyi mají různé složení v jednotlivých zemích Unie. Jediným výrobkem, který byl stejný pro všechny členské země, byla čokoláda Milka.

"Společnosti nemají povinnost prodávat stejné výrobky ve všech zemích Evropské unie. Musí ale o tom informovat spotřebitele na etiketě," konstatoval poté mluvčí Evropské komise pro zdraví a ochranu spotřebitele Frederic Vincent.

autor: Tomáš Fránek | 3. 9. 2012 6:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama