reklama
 
 

První let Dreamlineru se opět odkládá. Už popáté

24. 6. 2009 15:35
Letadlo snů od Boeingu má konstrukční potíže s trupem a vzlétne až "za několik týdnů"

Chicago - Boeing oznámil další odklad prvního vzletu Dreamlineru. Dlouho očekávaný dopravní letoun Boeing 787 měl přitom poprvé vzlétnout už před rokem a půl. Odklad, který včera společnost oznámila, je už pátý v pořadí a způsobil propad jejích akcií o více než 6 procent.

Testovací let supermoderního letounu se měl konat 30 června, původně se přitom spekulovalo o tom, že to Boeing bude chtít stihnout na právě skončený pařížský Aerosalon.

Důvodem nového zpoždění je podle Boeingu nutnost posílit konstrukční pevnost boku trupu. Jeho "skořepina" je, jako první u dopravních letounů vůbec, vyrobená z uhlíkových kompozitů. Podle Boeingu to ale není důvod potíží.

"Těžké, ale rozumné" rozhodnutí

"Konstrukční změny, jako jsou tyhle, nejsou při vývoji nových letadel neobvyklé a tento problém se nevztahuje k naší volbě materiálů nebo kompletovacích a instalačních prací našeho týmu," řekl pro BBC vrchní ředitel sekce komerčních letounů Boeingu Scott Carson.

Podle něj byl odklad těžkým, ale "rozumným" rozhodnutím. První let se podle společnosti uskuteční "za několik týdnů".

Dreamliner přesto zůstává nejlépe prodávaným komerčním dopravním letadlem. Továrna má na stroj už celkem 866 objednávek, což by ji mělo udržet v chodu více než deset let. Pokud ale budou potíže pokračovat, může se to změnit. Jak naznačuje pád akcií, trochu nervózní už jsou i trhy.

Pro Boeing je přitom obrovsky nákladný vývoj stroje, který podle různých odhadů stál společnost mezi 3,5 až 4,5 miliardy dolarů, už tak finančně napjatá operace. Další zpoždění by si tedy už neměl dovolit.

Airbus A350 začíná Dreamlineru dýchat na záda

"Během dvouletého zpoždění ve vývoji 787 získal jeho rival Airbus půdu pod nohama se 483 objednávkami konkurenčního modelu A350, který vstoupí do služby tři roky po Dreamlineru," píše server Daily Finance.

Původně se měl Boeing 787 vznést koncem roku 2007. Podle některých komentátorů ale nedostatečně hlídal vývoj a výrobu, kterou přesunul do jiných zemí.

Předchozí zpoždění tak společnost sváděla postupně na nedostatek součástek, předělávky v projektu, problémy s dodavateli a dvouměsíční stávku strojařů.

Budou znovu padat hlavy?

Boeing už jednou management programu 787 kvůli zpožděním vyměnil. "S akciemi Boeingu obchodovanými o 6,3 procenta níž se musí představenstvo ptát, jestli je čas, aby padaly další hlavy," uzavírá Daily Finance.

Továrna mluví o Dreamlineru jako o technickém i uživatelském mezníku v dopravním letectví.  

Letoun bude díky trupu z uhlíkových kompozitů mnohem lehčí, což spolu s novými motory zaručí až o 20 % menší spotřebu paliva. Letoun prošpikovaný supermoderní elektronikou také údajně dokáže eliminovat vlivy turbulencí na pasažéry nebo nepříznivý vliv pobytu ve vysoké nadmořské výšce.

Revoluční je i design jeho vnitřních prostor, který nabízí mimo jiné vůbec největší okna, která jdou navíc ztmavit podle přání cestujícího. Nově řešená jsou i sedadla nebo měkké osvětlení, které má kopírovat přirozené světlo a tlumit tak dopady časového rozdílu na pasažéra.


autor: Karel Toman | 24. 6. 2009 15:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama