reklama
 
 

Pravda o úřadech práce. Lidé jsou jako štvaná zvěř

18. 2. 2013 14:22
Po roce od Drábkova třesku trvají problémy s počítači, ochranou dat i přetížením

PrahaÚřady práce nejsou schopné zaručit spolehlivou výplatu dávek postiženým, rodinám s dětmi a nezaměstnaným, a to ani po třinácti měsících od radikální změny v jejich fungování zavedené exministrem Jaromírem Drábkem (TOP 09).

Zdaleka nejde o jediný problém. Nikdo například neví, kdo z pracovníků úřadů vstupuje do spisů jednotlivých lidí a zasahuje do nich. Systém nevylučuje ani riziko tunelování peněz z dávek na cizí účty.

Včasnou výplatu dávek tak zajišťuje především enormní nasazení úředníků.

Tak popisuje situaci na úřadech práce za loňský rok zpráva o řízení rizik, tedy zpráva o stavu a nebezpečích spojených s fungováním všech poboček úřadu v zemi. Interní zprávu má k dispozici vedení Generálního ředitelství úřadu práce a podařilo se ji získat také online deníku Aktuálně.cz.

Stres, přepracování, nemoci 

Vzhledem k tomu, že jde o souhrn stanovisek všech úřadů práce včetně ústředí v Praze za celý rok 2012, jde o objektivní popis situace, která po krocích bývalého vedení resortu v čele s Jaromírem Drábkem a Vladimírem Šiškou nyní na pracovních úřadech panuje.

Úřady práce jsou přitom po sloučení se sociálními odbory od loňského roku jednou z nejdůležitějších státních institucí v Česku. Měsíčně jimi "proteče" asi sedm miliard korun pro rodiny s dětmi, postižené, chudé i lidi bez práce.

Zpráva o řízení rizik popisuje situaci jak ohledně nedostatku lidí na úřadech práce, tak i nefunkčních systémů na výplatu a evidenci dávek nebo třeba pracovních podmínek.

Všechny úřady práce si stěžují na nedostatek zaměstnanců. Ani jejich zvýšené nasazení tedy nemůže situaci zachraňovat dlouhodobě.

„Situaci ještě zhoršuje záplava potíží s funkčností nových systémů na výplatu dávek, které ani po bezmála roce od jejich spuštění nezaručují ani spolehlivou výplatu dávek včetně procesů navazujících na zpracování dat (evidence, statistika). Výsledkem je permanentní stres a přepracovanost zaměstnanců, vedoucí k častějšímu výskytu nemocí či zvýšené fluktuaci," uvádí zpráva, kterou schválil generální ředitel Úřadu práce Jiří Kubeša.

I přes roční upozorňování na nedostatek lidí i problémy se systémy na výplatu dávek přestali zaměstnanci věřit, že se něco změní. „Převládá obecně sdílený pocit, že zejména s klíčovými problémy 'personální nouze' a počítačových programů, které jsou navzdory všem slibům nadále uživatelsky podstatně méně komfortní než jejich předchůdci, nelze v rámci Úřadu práce ČR stejně nic dělat," je napsáno ve zprávě.

Změnit účty není problém

Zpráva také popisuje konkrétní rizika, která hrozí kvůli nekvalitním systémům na výplatu dávek vybraným bez veřejného výběrového řízení a za nejasných podmínek.

„Nové aplikace umožňují provádět opravy dat klientů z jiných pracovišť, případně umožňují, aby jeden pracovník provedl zásadní změnu údajů a zároveň ji sám sobě ověřil. Nadřízený pracovník nebo zaměstnanec pověřený kontrolou nemá možnost toto jednání zjistit, a tedy ani mu zamezit," je uvedeno ve zprávě. „Nelze tedy zjistit, kdo změnil adresu, číslo účtu, takže existuje reálná možnost vytunelování peněžních prostředků na cizí účty," cituje zpráva stížnosti z úřadů práce.

„Připadáme si jako štvaná zvěř, něco pořád nefunguje, desítky e-mailů za den a k tomu naštvaní žadatelé o dávky," napsali lidé z jedné z poboček úřadu.

Na systémy si stěžují i lidé přímo z generálního ředitelství v Praze. „Soustavné a vleklé problémy, chybovost, nespolehlivost, možnost přístupu všech a všude," tak popsali fungování aplikace týkající se nezaměstnaných lidé od náměstka ředitele úřadu Martina Žárského.

Podle zprávy také především na menších úřadech chybí bezbariérové přístupy, část úřadů sídlí v nevyhovujících prostorách.

Ministerstvo zvažuje, co dál

Ministerstvo práce a sociálních věcí i přes to, že se ani po roce nepodařilo zajistit bezchybné fungování úřadů, zatím žádné radikální změny nechystá.

Potvrzuje ale, že systémy nefungují tak, jak by měly. "MPSV reklamovalo službu týkající se provozní podpory aplikací poskytnutou firmou Fujitsu, nebyla totiž v potřebné kvalitě. V souladu s uzavřenou smlouvou na ni byla poskytnuta sleva zhruba 931 tisíc korun bez DPH," uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.

Návrat k systému, který fungoval do konce roku 2011, MPSV neplánuje. "Jakoukoliv změnu je třeba pečlivě připravit. Vyhodnotit všechny dopady a pak teprve přijmout řešení. To platí i u případného „kroku zpátky". Naší snahou samozřejmě je, aby vše fungovalo, jak má, a klienti včas dostávali vše, na co mají nárok," uvedla Filipová.

Na otázku, zda bude MPSV zvažovat i případné vyvození odpovědnosti vůči exministru Drábkovi a bývalému náměstkovi Šiškovi, odpovědělo ministerstvo neurčitě. "Nyní zvažujeme další kroky," uvedla mluvčí.

autor: Tomáš Fránek | 18. 2. 2013 14:22

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama