Pravda o "prospěšném" čaji pro děti: Příliš mnoho cukru

Tomáš Fránek
11. 5. 2012 6:00
Spotřebitelské sdružení obviňuje společnost Hipp z klamání zákazníků
Dětské čaje Hipp obsahují příliš mnoho cukru, tvrdí německá spotřebitelská organizace Foodwatch
Dětské čaje Hipp obsahují příliš mnoho cukru, tvrdí německá spotřebitelská organizace Foodwatch | Foto: Foodwatch (www.abgespeist.de)

Berlín - Jeden z největších světových výrobců jídla pro děti, společnost Hipp, čelí obvinění z klamání zákazníků.

Podle vlivné německé spotřebitelské organizace Foodwatch, která se zaměřuje právě na klamání spotřebitelů a nepravdivé reklamní výroky, postupuje Hipp v rozporu se všemi současnými doporučeními pro dětskou výživu.

Firma, která má pobočky v 52 zemích světa včetně Česka, totiž pro malé děti nabízí čaje obsahující v přepočtu až dvě a půl kostky cukru. Tyto nápoje přitom propaguje jako dětem prospěšné a vhodné k pití, když mají žízeň.

Výrobce podle expertů ze spotřebitelského sdružení využívá toho, že je v očích rodičů kupujících potraviny pro svoje malé děti zárukou důvěryhodnosti.

Páté kolo u kočárku

Podle spotřebitelského sdružení je ale pro děti lepší voda, neslazené čaje nebo silně zředěná ovocná šťáva. "Slazené čaje jsou nadbytečné jako páté kolo u kočárku," uvedla Anne Markwardt ze sdružení Foodwatch.

Spotřebitelské sdružení už zahájilo kampaň, v níž mají rodiče posílat firmě Hipp e-maily a vyzývat ji ke změně postoje.

Společnost Hipp, která je nyní největším zpracovatelem bio produktů na světě a v jejímž čele stojí německý podnikatel roku 2010 Claus Hipp, se brání.

Tvrdí, že zákazníky neklame. "Na rozdíl od komerčních instantních čajů naše výrobky obsahují pouze přírodní bylinné a ovocné výtažky," uvedla firma v prohlášení.

Kdo klame nejvíc?

Podobně jako Hipp se do hledáčku spotřebitelských sdružení dostaly i další velké firmy. Loňské ankety o výrobek, který klame lidi nejvíce, se zúčastnily desítky tisíc lidí.

"Vítězem" se stal mléčný řez od společnosti Ferrero. Podle zákazníků klame svou prezentací a reklamou nejvíc.

"Lehká svačinka s báječnou chutí našlehaného mléka," tvrdí o něm výrobce. Podle organizace Foodwatch se však tyčinka nedá srovnat ani s čokoládovo-šlehačkovým dortem. Mléčný řez obsahuje o třetinu tuku a cukru více.

Jako další příklady klamání zákazníků si němečtí spotřebitelé vybrali reklamu na jogurt Activia a bonbony Nimm2 Soft.

Reklama na Activii, která patří mezi nejprodávanější jogurty také v Česku, podle sdružení Foodwatch značně přehání. Podobné účinky při trávení jako u Activie je možné podle sdružení dosáhnout pojídáním normálních jogurtů nebo třeba i sušených švestek a koneckonců i obyčejnou chůzí. Společnost Danone však pochyby odmítá - podle ní 28 studií dokazuje, že Activia je zdraví prospěšná.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Vyberte si potraviny správně.

 

Právě se děje

Další zprávy