Práce v kalhotkách, WC za odměnu. Zážitky z call centra

Tereza Holanová Tereza Holanová
17. 2. 2014 7:34
Teror od zaměstnavatelů si operátoři obvykle nechají líbit, potřebují peníze
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Až vám příště zavolají z call centra, možná budete mít s operátorem či operátorkou větší soucit. Třeba zrovna musí pracovat ve spodním prádle jako trest za to, že prodal po telefonu málo produktů.

V některých call centrech zakazují neúspěšným operátorům jít na toaletu, musí pracovat přesčas a zadarmo, seberou jim židli.

Potvrzují to osobní zkušenosti lidí, kteří práci v takových call centrech zažili. Redakce online deníku Aktuálně.cz jejich identitu zná, rozhodla se ale nezveřejnit příjmení.

Proč zaměstnanci z takových firem jednoduše neodejdou? Při předčasném ukončení pracovního poměru totiž u některých musí doplácet náklady na zaškolení. "Na začátku musíte podepsat, že zde budete pracovat alespoň půl roku, jinak zaplatíte pokutu deset tisíc korun. Takže pokud zjistíte, že to není práce pro vás, máte na nějaký čas smůlu," upozorňuje Jiří.

Je tu ale i jiný důležitý důvod, proč si lidé obvykle nechají podobné jednání líbit. Jsou to existenční problémy. "Pracují tu lidé bez vzdělání, studenti nebo jen brigádníci, co zrovna hledají práci jinde a potřebují peníze," shrnuje Jiří. Sám má vysokou školu a v call centru pracoval v době, kdy si hledal jiné místo, což trvalo déle, než původně čekal.

"Před touto prací mě varoval skoro každý. Jenže složenky se neptají a já zrovna neměla žádnou lepší možnost na výběr," vysvětluje Daniela.

Zůstanete, dokud nesplníte cíl

Zkušenost z jednoho pražského call centra má i Petr. "Pracovní den trval do pěti hodin, po páté jsme měli jít domů. Jenže to fungovalo tak, že když jsme nesplnili cíl, tak jsme ho museli dosekat, ať se děje, co se děje," vzpomíná.

Co když se operátorům jednoduše nedařilo? "Zamkli call centrum a nepustili nás. Bez diskuse - dokud se cíl nesplní, domů nepůjdeme." V práci tak byl několikrát do sedmi nebo i jedenácti hodin večer. "Od těch pěti to bylo samozřejmě neplacené," zdůrazňuje s tím, že nadřízení se neohlíželi na to, zda zaměstnanec například dojíždí.

K dalším způsobům, jak "naučit" operátora plnit normy, patří sobotní směny. "Jakmile jsme nenavolali dvě smlouvy denně, museli jsme jít v sobotu," popisuje Marie, která pracovala ve stejném call centru jako Petr.

Jindy dostala kvůli nezájmu zákazníků na deset dní nucenou dovolenou nebo přišla o židli a musela volat ve stoje, dokud něco neprodala. Vrcholem se stala hrozba, že pokud její tým nesplní cíl, budou druhý den všichni pracovat ve spodním prádle. Operátoři si pak podle ní ze solidarity "dohazovali" prodané smlouvy, aby měli ti méně úspěšní alespoň povinné minimum.

"Poslední kapkou bylo, když se blížily Vánoce. Na celém call centru, což bylo zhruba sto lidí, jsme byli dvě maminy s dětmi do dvanácti let. Chtěly jsme být doma s rodinou, tak jsme manažerovi nabídly jako protislužbu Silvestra a Nový rok. Na to nám kývl," říká bývalá operátorka Mirka.

Následně ale zjistila, že podle rozpisu má mít kromě těchto dvou dní také všechny vánoční svátky. "Když jsem přišla se stížností, že podle zákoníku práce mi musí vyjít vstříc, vysmáli se a řekli, že nemám prodeje a že na Vánoce dávají volno jen za odměnu," vzpomíná.

Další operátorka zmiňuje tabuli hanby, na kterou se denně psalo jméno nejhoršího operátora.

Pokuta za záchod

Úspěšné hovory jsou v některých call centrech podmínkou i pro to, aby si operátor mohl vzít pauzu, například na návštěvu toalety.

Jinde je odchod na WC potřeba hlásit předem. "Občas to někdo nevydrží, prostě se zvedne a odejde, za to potom obdrží několik minut nadávek a pokutu," vzpomíná Jiří.

"Mnohokrát se mi stalo, že jsem prostě musela utéct z linky, protože mi to nikdo nepovolil. Za to jsem byla následně pokutována," potvrzuje Mirka.

"Přestávky se dávaly tak nějak za odměnu. To v praxi znamenalo podle toho, jak jste měli splněné prodejní cíle a jak dobrý jste měli vztah se supervizorem," potvrzuje Radek. S pokutami mají zkušenost i další operátoři. "Hrozily za každý nedostatek - za dlouhé hovory, krátké hovory, slabé prodeje, přetažení WC pauzy. Není výjimkou, že si na prodejích vyděláte za den třeba čtyři sta korun, ale pět set ztratíte," říká Jiří.

Chybí zpětná vazba

Zaměstnancům call center vadí i absence zpětné vazby. Nadřízení jim prý vůbec neříkali, v čem opravdu dělají chyby a jak se mají zlepšit, aby jim prodávání šlo lépe.

"Když se vám zadaří, ukazuje supervizorka palec nahoru, až by jí ruka upadla. Ale nedej bože, když nemáte tři hovory žádný úspěch. Jakmile se mi přestalo dařit, velice důrazně mi pohrozila, že jestli to nebude zítra lepší, tak končím," popisuje Daniela, která z call centra odešla už po devatenácti dnech.

Někde se operátoři hodnotili navzájem. "Ráno jsme třeba přišli na meeting, kde byla připravená krabice. Měli jsme napsat jméno člověka, se kterým nechceme být v týmu. Kdo dostal nejvíc hlasů, ten prostě šel," vzpomíná Marie.

Lukáš, který působil v jednom z největších pražských call center, zase vzpomíná na to, jak jeho firma občas nabrala na směnu více lidí, než potřebovala. "Pak přišel člověk, který měl v posledních dnech zrovna lepší výsledky, a nebylo pro něj místo. Řešili to tím, že některému z ostatních operátorů přikázali, ať se sbalí a už vůbec nechodí," popisuje.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 51 minutami

Libyjský maršál Haftar odstoupil dočasně z funkce, může si tím připravovat půdu pro prezidentské volby

Polní maršál Libyjské národní armády (LNA) Chalífa Haftar oznámil, že na tři měsíce odstoupí ze své funkce. Podle agentury Reuters si tak připravil půdu k možné kandidatuře v prezidentských volbách, které se mají konat v prosinci.

Haftarovy oddíly ovládají východ Libye a velkou část jižních oblastí. LNA v prohlášení uvedla, že Haftar pověřil svého náčelníka štábu, aby na tři měsíce převzal jeho povinnosti.

Vojsko maršála Haftara v minulosti bojovalo proti jednotkám libyjské armády, která stála za vládou v Tripolisu. Samotný Haftar podporoval paralelní vládu na východě země. Loni čtrnáctiměsíční boje ukončilo příměří, které také umožnilo ustavení přechodné vlády, jež má připravit prosincové volby.

Parlamentní a prezidentské volby se mají konat 24. prosince, ale jak napsala agentura AP, jejich osud je nejistý. Volební zákon, který stanoví že kandidáti na prezidenta se musejí vzdát úřadu po dobu 90 dní před volbami, vyvolal značné neshody mezi libyjskými politiky. Jeho ratifikace vedla až k odhlasování nedůvěry vládě premiéra Muhammada Dbaíby, která bude zemi do voleb řídit jako úřadující.

Zdroj: ČTK
před 54 minutami

Fed patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu

Americká centrální banka (Fed) patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu. Banka to oznámila po dvoudenním zasedání svého měnového výboru. Je to dříve, než prognózovala před třemi měsíci, což agentura AP interpretuje jako známku toho, že Fed znepokojují přetrvávající vysoké inflační tlaky.

Svou klíčovou úrokovou sazbu Fed ponechal v rozpětí nula až čtvrt procenta. Šéf Fedu Jerome Powell na tiskové konferenci uvedl, že banka by mohla dokončit omezování nákupu dluhopisů do poloviny příštího roku.

Pokud se bude ekonomice dařit, začne Fed omezovat nákup dluhopisů tento rok, uvedla banka v prohlášení. Cílem nákupů dluhopisů bylo snížit úrokové sazby dlouhodobých úvěrů, aby se podpořilo půjčování a utrácení. Powell dále na tiskové konferenci uvedl, že centrální banka by mohla oznámit omezení nákupu dluhopisů už na příštím zasedání v listopadu.

Plány Fedu odrážejí přesvědčení, že se ekonomika zotavila z recese vyvolané pandemií covidu-19 natolik, že banka může brzy začít omezovat svou mimořádnou podporu. S postupným posilováním ekonomiky se také zrychlila inflace na tříleté maximum, což zvyšuje tlak na Fed, aby se měnová politika zpřísnila.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Biden se v říjnu sejde s Macronem. Francouzský prezident také pošle svého velvyslance zpět do USA

Americký prezident Joe Biden se ve středu telefonicky spojil se svým francouzským protějškem Emmanuelem Macronem ve snaze urovnat diplomatickou roztržku vyvolanou novým bezpečnostním paktem Američanů s Británií a Austrálií. Bílý dům a Elysejský palác následně ohlásily na konec října setkání obou prezidentů, které se má uskutečnit v Evropě. Také informovaly o Macronově rozhodnutí poslat příští týden francouzského velvyslance zpět do USA.

Francie minulý týden přistoupila k bezprecedentnímu kroku a svého ambasadora povolala ke konzultacím v reakci na nové bezpečnostní partnerství mezi USA, Británií a Austrálií, jehož součástí je poskytnutí amerických jaderných ponorek australské armádě. Austrálie zároveň oznámila odstoupení od dohody o dodávce ponorek uzavřené v roce 2016 s francouzskou firmou Naval Group a francouzská vláda v reakcích neskrývala rozhořčení.

Zdroj: ČTK
Další zprávy