reklama
 
 

Pozor na povánoční slevy, kratší záruka je nezákonná

29. 12. 2011 15:10
ČOI a dTest varují přes triky některých obchodníků

Praha - Také na zlevněné zboží při povánočních slevách platí standardní záruční doba 24 měsíců. V reakci na triky některých obchodníků na to upozornili Česká obchodní inspekce i spotřebitelský časopis dTest.

Na zlevněné zboží bez vady nemůže prodávající záruční lhůtu nebo další práva spotřebitele nijak omezit.

"Výjimkou jsou jen slevy kvůli určité vadě, která však nebrání řádnému užívání. O ní však musí být spotřebitel informován předem. Konkrétní důvod slevy musí prodávající vyznačit v dokladu o koupi," připomíná Jana Jelínková z tiskového oddělení České obchodní inspekce. Omezení reklamace se pak týká jen této konkrétní vady, nikoliv případných dalších.

Sleva? Ne, běžná úroveň

"Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem," popisuje některé z dalších triků Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest.

"Občas dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem," dodává Votočka.

Důležité slovo "až"

Dalším trikem je také lákání na slevu "až 70 procent". Takto výrazná sleva se však vztahuje například jen na nejlevnější sortiment v podejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již dávno vyprodané. Přesto reklama svůj účel splní - dostane zákazníka do prodejny.

"Někdy též není patrné, kolik ona sleva či cena vlastně činí. Platí však, že cena na věci má být konečná, přitom by měla být čitelná i cena původní," připomíná Jan Votočka z časopisu dTest.

Drahá i za korunu

Podle Jany Jelínkové z České obchodní inspekce by lidé i ve slevě měli kupovat jen to, co skutečně potřebují. "Nepotřebná věc je drahá i za korunu," podotýká.

I ve slevě platí obvyklá pravidla: Lidé by si měli vyžádat doklad o koupi (paragon) se všemi náležitostmi a uschovat jej pro případnou reklamaci. Dále by měli výrobek před koupí prohlédnout - zda je kompletní, zda je vybaven údaji o výrobci či distributorovi i výrobku a zda nechybí návod k použití v českém jazyce.

autor: Petr Kučera | 29. 12. 2011 15:10

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama