Potvrzeno: ŠkoFIN v reklamě klamal zákazníky

Tomáš Fránek
28. 5. 2007 11:53
Neuváděl roční procentní sazbu nákladů
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Škoda Auto

Brno - Nejvyšší správní soud potvrdil oprávněnost pokuty pro leasingovou společnost ŠkoFIN.

Ta zaplatí za to, že se spotřebitel z jejích letáků nedozvěděl, kolik v konečném součtu za automobil zaplatí. Ve svých reklamních materiálech uváděla náklady na spotřebitelský úvěr, ale bez roční procentní sazby nákladů nebo příkladu jejího výpočtu.

Kolik to stojí?

Spotřebitel se tak z letáků (typu Namíchejte si svůj vlastní leasing...; Zahodit šanci můžete vždy, ale...; S námi si můžete pořídit vůz vyšší třídy, než byste očekávali...) nedozvěděl, kolik v konečném součtu za automobil zaplatí.

ŠkoFIN
Autor fotografie: Aktuálně.cz

ŠkoFIN

  • Leasingová společnost ŠkoFIN, která vznikla v roce 1992, se specializuje na vymezený trh osobních automobilů. Patří do koncernu Volkswagen, takže financuje prodej vozů značek Škoda, Volkswagen, Seat a Audi.
  • Objem leasingových obchodů ŠkoFIN, která je nyní čtvrtou největší tuzemskou leasingovou společností, klesl v prvním čtvrtletí 2007 na 2,094 miliardy korun.
  • Ve stejném období loni činil 2,19 miliardy korun. Objem leasingu movitých věcí v Česku v prvním čtvrtletí vzrostl meziročně podle odhadů České leasingové a finanční asociace o čtyři procenta na 25,8 miliardy.

Blogy na Aktuálně

Josef HAVELKA: To hell and back... Martin KRAFL: Kamarádský fernet

Pokutu dostal ŠkoFIN v srpnu 2003 od České obchodní inspekce ve výši 15 tisíc korun, ta byla pak snížena na zanedbatelnou částku 3 tisíc korun. Firma ale ani tak s pokutou nesouhlasila a inspekci zažalovala.

Neuspěla u pražského městského soudu. A nyní stížnost firmy definitivně zamítl Nejvyšší správní soud a vydal důležité rozhodnutí i pro další podobné případy a postup leasingových společností.

Podle soudu je totiž finanční leasing nutno zahrnout pod spotřebitelský úvěr a proto se na něj vztahuje zákon o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru.

"Povinností vyplývající z tohoto zákona je u publikované reklamy uvést  roční procentní sazbu nákladů nebo příklad jejího výpočtu," uvedla mluvčí soudu Sylva Dostálová.

Stejně jako spotřebitelský úvěr

U finančního leasingu tak proto podle soudu učinit lze, protože v době uzavírání smlouvy jsou známy potřebné parametry (to znamená pořizovací cena leasingu jako výše půjčky, termíny a výše splátek).

"Finanční leasing plní z hlediska spotřebitelů též funkci úvěrovou a v celkovém výsledku dochází k odložení platby ceny předmětu leasingu a k jejímu rozložení do splátek. Svojí podstatou jsou ve finančním leasingu obsaženy prvky úvěru, nájmu a koupě," uvádí se v rozhodnutí Nejvyššího správní soudu.

 

Právě se děje

Další zprávy