reklama
 
 

Pomazánkové máslo nedáme, boj pokračuje, tvrdí mlékárny

18. 10. 2012 15:31
Podle EU nesmí Česko prodávat pomazánkové máslo. Výrobci se bouří, ale připravují alternativu

Praha - Jedna z největších z tuzemských mlékáren, jihočeská Madeta, chce zatím ignorovat rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Ten ve čtvrtek potvrdil, že Česko nesmí prodávat výrobky pod názvem Pomazánkové máslo.

Ani dalším mlékárnám v České republice, které v součtu dodávají na trh kolem 8000 tun pomazánkového másla, se soudní verdikt nelíbí. Věří, že se jim ho podaří ještě zvrátit. Přejmenování tradičního produktu jim totiž přinese náklady navíc, může znamenat i odliv zákazníků.

Zatím není jasné, kdy označení pomazánkové máslo z tuzemských obchodů definitivně zmizí. Ministerstvo zemědělství chce i přes definitivní a jednoznačný verdikt soudu ještě hledat možnosti, jak jej udržet na trhu.

Je to neschopnost politiků

Mlékárna Madeta už oznámila, že bude pomazánkové máslo vyrábět dál, nachystané a připravené obaly chce spotřebovat. "Klidně ať nás teď soudí u unijního soudu jako Madetu. My jsme se podíleli na vývoji toho výrobku, budeme to vyrábět dál," říká ředitel Madety Milan Teplý.

Vedle bruselské byrokracie viní z neúspěchu i tuzemské politiky. "Je to obraz neschopnosti českého zastoupení v Bruselu, já na to nemohu reagovat slušně," dodává Teplý.

I přes ostré vyjádření svého šéfa má Madeta nicméně už připraveny tři až čtyři varianty pro přejmenování výrobků.

Česko nyní musí vyhovět rozsudku v co nejkratší době. Pokud tak neudělá, může ho komise znovu zažalovat. "Rozhodnutí soudu je konečné a nelze se proti němu odvolat. V případě, že bychom ho nerespektovali a označení pomazánkové máslo dál používali, hrozí nám pokuta v řádu milionů eur", potvrzuje europoslanec Jan Březina, který se ochranou tradičních českých výrobků dlouhodobě zabývá.

Ministerstvo zemědělství nyní text rozsudku analyzuje, pak případně zahájí kroky ke změně vyhlášky, která je podle verdiktu v rozporu s unijními předpisy. Změna vyhlášky by trvala několik měsíců. Minimálně do té doby budou moci výrobci prodávat výrobek pod původním názvem, a měli by tak relativně čas na změnu názvů na obalech či v reklamě.

České pomazánkové?

Jednou z nejvíce diskutovaných alternativ je název České pomazánkové. "Kdyby se ten výrobek jmenoval jinak, může se stát, že výrobci nebudou muset respektovat jeho tradiční parametry a mohl by se vytratit z trhu úplně," říká předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček.

Z toho mají obavy i tradiční výrobci pomazánkového másla. "Nucené přejmenování by přineslo problémy pro zákazníky, kteří budou mít problém se ve zboží zorientovat," tvrdí Pavel Marek, ředitel Choceňské mlékárny, která je největším tuzemským výrobcem pomazánkového másla.

Receptura by tak podle něj postupně zanikla. „Ztratilo by se do kategorie mléčných pomazánek, kde už není vydefinováno, kolik má mít procent tuku, jakou to má mít sušinu a jestli tam mají být nějaké další přídavné látky," vysvětluje Marek.

Pomazánkové máslo bylo poprvé vyrobeno v roce 1977 v Liberecké mlékárně. Jde o produkt ze zakysané smetany a sušeného mléka, který se vedle Česka vyrábí už jen na Slovensku.

Vzniklo v podstatě z nouze. Jedním z hlavních důvodů byla potřeba šetřit mléčným tukem kvůli jeho nedostatku v 70. letech.

Pomazánkové máslo vyrábí pět společností - Madeta a Laksyma a mlékárny v Chocni, Želetavě a v Bystřici pod Hostýnem. Pod změněnými názvy se vyváží do Polska, na Slovensko a také do Ruska, kde neplatí unijní legislativa.

autor: Tomáš Fránek | 18. 10. 2012 15:31

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama