Polský sýr může být Président Karel IV., rozhodl soud

Tomáš Fránek
8. 6. 2012 20:00
Nejvyšší soud potvrdil, že polská firma může dělat sýr s Karlem IV.

Brno - Český král a římský císař Karel IV. by se asi divil, jaké vášně rozpoutalo jeho jméno, které se objevilo na názvu sýra.

Francouzské mlékárenské koncerny, které ovládají část trhů v Evropě a kterým patří velké mlékárny a sýrárny v Česku i v Polsku, se totiž kvůli sporu o jméno panovníka na obalech neváhaly obrátit i na Nejvyšší soud České republiky.

Až tam totiž dotáhl svoje tažení proti zrajícímu sýru s bílou plísní jménem Karel IV. koncern Bongrain, produkující značky Hermelín, Maratónec, Apetito nebo Král sýrů. 

Klamete zákazníky

Koncern zažaloval polskou společnost Polser patřící jinému obřímu nadnárodnímu mlékaři, společnosti Lactalis. Polser totiž na český trh dodává sýr, který se nejprve jmenoval Karel IV. a později Président Karel IV.

A to se zástupcům Bongrainu nelíbilo a polskou firmu zažalovali. „Okamžitě se zdržte uvádění sýrů v modrobéžových obalech s nápisem Karel IV. na trh v České republice," uvedli zástupci Bongrainu. Později žalobu rozšířili i na nový název Président Karel IV. Polská firma totiž po protestech změnila etikety i název sýru a přidala slovo Président.

Bongrainu se nelíbilo, že název polského sýra je podobný značkám firmy jako je třeba Král sýrů nebo Král sýrů Hermelín. "Klame to zákazníky v obchodech," uvedli zástupci firmy.

Ve sporu tak stál na jedné straně Bongrain, zaměstnávající po celém světě 18 500 lidí, a na straně druhé Lactalis, s více jak 38 tisíci pracovníky.

A uspěl polský výrobce sýrů s Karlem IV.

Nejvyšší soud České republiky totiž rozhodl, že výrobek polské firmy nijak nemůže zákazníky klamat. A to i proto, že koncern Lactalis upustil od názvu Karel IV. a vynaložil značné náklady na novou kampaň i obal sýru, kam přidal slovo Président.

„Obal na výrobku žalované firmy nijak nezasahuje do práva společnosti Bongrain. Logo s označením Président je výrazně rozlišujícím prvkem pro informované spotřebitele," rozhodl senát Nejvyššího soudu vedený soudcem Zdeňkem Desem.

V pořádku je i reklama

Nejde o první spor firem o sýr s Karlem IV. Bongrain už si třeba stěžoval na reklamu společnosti Lactalis, ve které je právě u sýru Président Karel IV. použit slogan "Tak chutná ten nejlepší", a proto zaslal stížnost Radě pro reklamu.

Rada ale stížnosti nevyhověla. "Arbitrážní komise má za to, že v případě předmětné reklamy nevyjadřuje použití superlativu žádnou konkrétní a měřitelnou hodnotu, která by mohla vést k diskvalifikaci produktů soutěžitelů a ke klamání spotřebitelů," stojí v rozhodnutí arbitrážní komise.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kam pro potraviny?

 

Právě se děje

Další zprávy