Foto: Panťák, Žabotlam či Emilka. Legenda slaví 50 let

Foto: Panťák, Žabotlam či Emilka. Legenda slaví 50 let
Žabotlam, Pantograf, Panťák. Žijící legenda. První elektrické jednotky řady 451 byly vyrobeny již v roce 1964. Řada 452 pak byla vyráběna začátkem 70. let.
"Panťák" se vlakové soupravě říká podle pantografu neboli sběrače, typického pro elektrické lokomotivy, elektrické jednotky či tramvaje.
Přízvisko Žabotlam je trochu hanlivé a ukazuje na profil čela, z boku připomínajícího hlavu žáby.
Říkalo se mu ale také Emilka podle dřívějšího typového označení EM 475.
Foto: ROPID
Zuzana Hronová Zuzana Hronová
24. 4. 2014 17:14
Projděte si vlakovou klasiku - od Žehličky přes Žablotlam či Banán po Brejlovce.

Praha - Elektrické pantografové jednotky řady 451, které po dlouhá léta tvořily základ příměstské železniční dopravy, letos slaví 50 let od zprovoznění první soupravy.

V poslední době už naprostou většinu těchto vlaků vystřídaly moderní dvoupodlažní klimatizované jednotky řady 471 (CityElefant).

Legendární "pantografy" jsou však, zdá se, věčné. Na některých krátkých linkách totiž stále ještě jezdí, třeba mezi Prahou -Libní a Roztokami u Prahy.

Na české železnici se pohybují nejrozmanitější vlaky - staré, rekonstruované, nové. Od lidí z oboru a od milovníků železniční dopravy si vysloužily mnohdy humorné názvy. Víte například, co znamená, když "Žehlička veze Banán"? Projděte si náš železniční slovník.

 

Právě se děje

Další zprávy