Po koalici bude prodávat náchodský pivovar opozice

Martina Machová Martina Machová
20. 10. 2008 19:20
Do obchodu chce vnést řád a transparentnost
Iustrační foto
Iustrační foto | Foto: Jaroslav Jiřička

Náchod - Pivovar Náchod zůstává dál v rukou města. Ani napotřetí se nedokázali zastupitelé dohodnout, komu a jestli vůbec značku Primátor prodají.  

Více než stomilionový obchod zastavily pochybnosti o jeho transparentnosti. Způsob privatizace náchodského piva je ale zpochybňován už od samého počátku.

Radní ODS v čele se starostou Náchodu Oldřichem Čtvrtečkou chtěli původně prodat pivovar přednostně společnosti Liberecký investiční fond za 135 milionů korun bez jakéhokoli veřejné soutěže.

Foto: Pivovar Náchod

Obrovský majetek přitom prodávali téměř naslepo. Město si neudělalo ani nezávislý odhad. Na nesrovnalosti kolem chystané transakce město upozorňoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Prodej opraví opozice 

Iniciativu nyní převzala opozice v čele se sociální demokracií. Do čtrnácti dnů chce připravit způsob prodeje tak, aby nebyl v rozporu s platnou legislativou.

„Proti prodeji jako takovému nic nemáme. Vadil nám jen způsob, jakým k němu mělo dojít. Chceme, aby byl co nejvíce transparentní a  podmínky byly srovnatelné pro všechny zájemce a ne jak tomu bylo doposud," vysvětlil lídr opozice Jan Birke důvody, proč se opoziční zastupitelé rozhodli prodej akcií připravit.

Do dvou týdnů chce předložit návrh, jak by měl prodej proběhnout; a pokud jej zastupitelé schválí, rozjede se nová soutěž, která prý bude otevřená všem zájemcům. Pokud ani s ní nebude většina zastupitelů v Náchodu souhlasit, pivovar zůstane městu.

Opozici se podařilo zvrátit i poslední prohlášení starosty Náchoda, že pokud se pivovar neprodá v říjnu, neprodá se do konce volebního období, tedy do roku 2010.

Aktuálně.cz se chtělo zeptat na názor i Oldřicha Čtvrtečky. Ten ale po rozhodnutí zastupitelstva nebral telefon a nereagoval ani na SMS.

Prodej náchodského piva způsobil ve vedení města rozkol. Občanští demokraté ztratili podporu koaličních partnerů z řad KDU-ČSL, prodej rozdělil i samu stranu.

Foto: Pivovar Náchod

Lidovcům stejně jako opozici vadil nedostatek informací o ceně i ekonomické situaci pivovaru. Po radnici chtěli vysvětlení, proč mají náhle a za nejasných podmínek prodávat pivovar právě investorům z Liberce. Byli totiž dlouhodobě ubezpečováni, že podnik je ziskový.

Po upozornění na podivné okolnosti prodeje deníkem Aktuálně.cz a místními médii se objevili další zájemci, kteří byli ochotni dát za náchodské pivo o desítky milionů víc, než zněla původní nabídka.

Rusové zvedli výrazně cenu

Moskevská společnost Russian Tradition Group dokonce pivovarské akcie ohodnotila na 165 milionů. Konkurence donutila zdvihnout nabídku o deset milionů i Liberecký investiční fond. Zájem projevily i společnosti K Brewery Group a slovenský Stein Beverages.

Několik měsíců zvažovala koupi pivovaru i Holba; nakonec pro netransparentnost transakce nabídku stáhla.

Neočekávané zvraty, podávání nabídek jen několik dní před hlasováním zastupitelstva či náhlá zjevení neznámých investorů ze zahraničí provázely diskuzi o prodeji pivovaru do konce.

A na poslední chvíli se objevila nabídka, ve které se dva největší rivalové v souboji o  náchodské pivo dohodli na spolupráci.

Společnost Russian Tradition Group by odkoupila 35 procent a Liberecký investiční fond 65 procent. Za kolik se ale zastupitelé nedozvěděli.

ÚOHS řekl, jak prodat pivovar

Návod, jak prodat pivovar, před několika dny zaslal na náchodskou radnici Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který dění kolem prodeje už několik měsíců sleduje.

"Doporučili jsme náchodským zastupitelům, že v daném případě jsou v zásadě možné dva postupy. Prodej za kupní cenu, kterou určí posudek nezávislého znalce nebo prodej nejlepší nabídce, která vzejde z výběrového řízení," uvedl místopředseda Úřadu Kamil Rudolecký.

Radnici dále doporučili záměr patřičně inzerovat po přiměřeně dlouhou dobu. „Adekvátní by měly být dva a více měsíců. Pouhé vyvěšení záměru na úřední desce obecního úřadu po dobu 15 dnů nestačí," uvedl Rudolecký s odkazem na několikadenní  inzerování prodeje na stránkách města.

Podle úřadu by se mohlo město dostat do konfliktu s takzvanou veřejnou podporou a odmítnutí zájemci by mohli napadnout celou transakci u Evropské komise. Jejich šance na úspěch jsou přitom významné. Pivovar by se tak opět navrátil městu.

 

Právě se děje

Další zprávy