Oživení nepřišlo. Češi opět utrácejí méně než loni

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
5. 8. 2013 9:28
Pokles hlásí obchody i prodejci aut, uvedl Český statistický úřad.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Maloobchodní tržby v Česku po dvouměsíčním růstu klesly. V červnu bez sezonního očištění se meziročně snížily o 2,7 procenta po květnovém zvýšení o 1,2 procenta. Pokles hlásí obchody i prodejci aut. Uvedl to Český statistický úřad.

Pokles byl částečně dán nižším počtem pracovních dní o jeden den proti loňskému červnu.

"Výrazně méně v posledním měsíci spotřebitelé nakupovali potraviny (-4,5 %), pohonné hmoty (-4,8 %), vybavení domácnosti (-4,7) a zboží v drogeriích," upřesňuje analytik ČSOB Petr Dufek. Dvouciferný nárůst tržeb naopak hlásí zásilkové a internetové obchody.

Snížení tržeb v maloobchodě nejvíce ovlivnil pokles prodeje potravin v nespecializovaných i specializovaných prodejnách. Kvůli tomu podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří zejména obchodní řetězce, tržby klesly o 3,6 procenta.

Za celé druhé čtvrtletí tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně meziročně stagnovaly. V motoristickém segmentu vzrostly, v samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot klesly.

Povodně a chybějící den

"Červnový pokles maloobchodu přisuzujeme z části povodním. Lidé měli bohužel jiné starosti, než nakupovat. Naopak v dalších měsících by opravy po povodních mohli maloobchodu trochu pomoci," říká Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.

"Spotřebitelská důvěra se pozvolna zvyšuje a nezaměstnanost se také vyvíjí příznivěji. Proto nadále počítáme s mírným oživením maloobchodního prodeje po zbytek roku. Celoroční výsledek zůstane přesto v mírném mínusu," dodává Horská.

O vlivu povodní a menším počtu pracovních dnů hovoří také Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit. "Lidé mají také stále obavy z vývoje ekonomiky a šetří. V červnu zejména na potravinách, na což podle statistik doplatily především velké obchodní řetězce," upřesňuje.

"Naopak dvojciferným tempem rostou tržby internetovým prodejcům, které stále více Čechů vnímá jako synonymum výhodného nákupu," upozorňuje Kulhavý.

"Nízké tržby maloobchodu stále odrážejí obezřetné chování nakupujících, respektive nízkou spotřebitelskou poptávku, kterou na jedné straně limitují vyšší ceny zboží jako jsou potraviny nebo pohonné hmoty, a na straně druhé nijak výrazně se nelepšící reálná finanční situace domácností," říká analytik ČSOB Petr Dufek.

Pro další měsíce Dufek předpokládá, že se propady maloobchodu začnou zpomalovat. "Nárůst spotřeby a tedy i ochoty nakupovat však může podpořit teprve až zlepšení ekonomické situace, které začnou spotřebitelé vnímat a ve svých peněženkách skutečně pociťovat," dodává Dufek.

 

Právě se děje

Další zprávy