Odteď dva nové druhy pečiva: Čerstvé a dopékané

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
1. 8. 2012 9:59
Rozpékané nebo dopékané výrobky nabízí hlavně velké obchodní řetězce

Praha - Až si ve středu 1. srpna půjdete koupit rohlík či jiné pečivo, budete hned vědět, který výrobek byl přivezen jako hotový z pekárny a který naopak upraven v obchodě. Ať už upečen ze zmrazeného polotovaru, nebo rozpečen z hotového výrobku.

Novou povinnost označování dává obchodníkům vyhláška ministerstva zemědělství.

Rozpékané nebo dopékané výrobky dosud nabízely hlavně velké obchodní řetězce. Nyní tedy budou muset v regálu takové pečivo označit buď nápisem "rozmrazeno", nebo "ze zmrazeného polotovaru".

Jako "čerstvý" nyní bude moci být označen pouze ten chleba a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které jsou nabízeny k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

Pekaři změnu předpisu vítají, obchodníci ji kritizují. Prý je administrativně zatíží a zvýší jim náklady. Pečivo však kvůli tomu nezdraží.

V Albertech mají 100 dopékaných druhů pečiva

Ke změně předpisů vedl ministerstvo výrazný nárůst rozpékaného pečiva na pultech obchodů v posledních letech. Spotřebitel by měl mít dostatečné informace, na jejichž základě se rozhodne o nákupu potravin. Jednou z nich je také údaj o procesu výroby, řekl mluvčí MZe Jan Žáček.

Podle dřívějšího vyjádření Svazu obchodu a cestovního ruchu nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku. Ministerstvo zemědělství tvrzení řetězců odmítá. "Každý člověk si umí spočítat, že umístění nápisu vedle regálu s pečivem není nic nákladného," uvedl Žáček.

Změna značení se týká v závislosti na typu a velikosti obchodu zhruba deseti až 22 procent výrobků z celkového počtu pečiva," řekla mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová.

Podobně jako Karasová se ke vlivu změn na cenu vyjádřila také mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková. "Novým značením na téměř 300 prodejnách Albert vzniknou náklady, nicméně v ceně dopékaného pečiva se to neprojeví," uvedla.

Prodejny Albert v současnosti nabízí zhruba 100 dopékaných položek. Řetězec má také vlastní řemeslné pekárny. Hypermarkety Albert nabízí přes 90 vlastních výrobků. Řetězec "dopeky" již několik let označuje jako "čerstvě dopečené".

Proč je dobré rozlišovat? Protože rozpečené zmražené pečivo ztrácí na jakosti a obsahuje více stabilizátorů. Čtěte více: Pozor na pojmy. Rozmrazené pečivo už není čerstvé

Podívejte se, jak se peče chleba ve velkém:

 

Právě se děje

Další zprávy