Odboráři ve Škodovce chtějí prémii za pracovní soboty

Veronika Skálová ČTK Veronika Skálová, ČTK
4. 11. 2010 10:58
Flexikonta, která zachránila 1200 pracovních míst se vzhledem k odcházející krizi zaměstnancům nevyplácí.
Nářaďovna Škody Auto slavila letos 110 let. Ilustrační foto.
Nářaďovna Škody Auto slavila letos 110 let. Ilustrační foto. | Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav - Mimořádnou prémii za intenzivní práci letos v létě, a to především o sobotách, požadují odboráři v automobilce Škoda Auto.

Zahájili s vedením společnosti kolektivní vyjednávání, a pokud se na odměně nedomluví, nepřistoupí na intenzivní pracovní dobu v příštím roce.

Na programu jednání je kromě mimořádné prémie i roční pracovní doba na rok 2011 a rozpočet pro sociální výdaje. "Pracovní dobu na rok 2011 jsme zatím odmítli vyjednávat, chceme ještě vyúčtovat rok 2010," řekl ČTK předseda odborových svazů Jaroslav Povšík. Prémie podle něj nemá být kompenzací flexikont zavedených na přelomu roku.

Toto opatření umožňuje zůstat zaměstnancům doma, když podnik nemá zakázky, takto "ušetřenou" pracovní dobu si ale nahradí v době, kdy bude zakázek více. Jejich plat se přitom nemění. Flexikonta ve Škodovce zachránila asi 1200 pracovních míst.

Podle odborářů ale krátké trvání krize mění význam pracovních kont. "Když jsme připravovali kolektivní smlouvu, tak firma tvrdila, že krize bude trvat minimálně dva roky. Jenže konjunktura šla rychleji. Měli jsme to vyrovnávat v úseku dvou let. Už od poloviny roku se začalo vyrábět více aut, takže lidé chodí do práce každou sobotu," uvedl Povšík.

Kvůli flexikontům ale lidé namísto dřívějších prémií nedostávají nic, jen "napracované" hodiny navíc, které nejspíš nevyužijí, pokud nepřijde druhá vlna recese a výroba opět neklesne.

"Před zavedením flexikont byla práce v sobotu dobrovolná a nyní je povinná. Chtěli jsme proto kompenzaci, mimořádnou platbu v listopadu v určité výši. Škodovka šla prudce do zisku, my bychom na tom chtěli participovat," upozornil Povšík.

Automobilový průmysl byl jedním z odvětví nejvíce zasažených krizí. Automobilky se nejprve zbavily agenturních zaměstnanců, pak propouštěly a omezovaly výrobu jen na čtyři dny v týdnu. Situaci pomohlo zlepšit šrotovné zavedené od loňského léta ve více než deseti státech Unie. Jeho vliv se však v letošním roce začíná vytrácet.


 

Právě se děje

Další zprávy