Obří vodní kanál blokuje tisíce hektarů, jde na vládu

Tomáš Fránek
21. 5. 2010 10:15
Neexistující vodní kanál Dunaj-Odra-Labe stále blokuje tisíce hektarů pozemků, vláda to asi nezmění
Řeka Morava představuje problém i když není zrovna rozvodněná. Prostor kolem ní je "rezervovaný" pro kanál, který nejspíš nikdy nevznikne. Ilustrační foto.
Řeka Morava představuje problém i když není zrovna rozvodněná. Prostor kolem ní je "rezervovaný" pro kanál, který nejspíš nikdy nevznikne. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Fránek

Brno - Je to evergreen, který ztrpčuje život obyvatelům a obcím především v okolí řeky Moravy.

Neexistující a desítky let plánovaný obří vodní kanál spojující Dunaj. Odru a Labe totiž stále blokuje na 400 tisíc hektarů pozemků.  A vláda už v pondělí bude jednat o tom, zda se bude pro kanál chránit půda i nadále.

Místy až půlkilometrový pruh země kolem plánované trasy průplavu Dunaj - Odra - Labe by přitom lidé a především obce dokázali využít jinak a účelněji.

Zákaz stavění

Ochrana ale znamená, že v těchto místech je omezena nebo zakázána stavební činnost, která by znemožnila případnou budoucí stavbu průplavu.

Chránění tras kanálu v územních plánech trvá už pětatřicet let a například u Břeclavi se jedná o území široké 15 kilometrů. Hájí se dokonce i území, kudy by kanál stejně nevedl, protože byla postupem času navržena jiná trasa.

Například v Kroměříži je platná přímá i obchvatová trasa kanálu městem, nedaleko za ním má vyrůst plavební komora dlouhá 40 metrů. V Nedakonicím blokuje výstavbu průmyslové zóny.

Vláda ochranu pozemků v okolí kanálu pravděpodobně prodlouží, proti vystupuje pouze ministerstvo životního prostředí.

Kanál za 300 miliard korun, který by podle studií poškodil krajinu i chráněné oblasti, nechtějí ani kraje, kterými má vést, ani místní starostové. Evropská komise už předloni uvedla, že na stavba kanálu peníze nedá. Stavba by totiž kromě jiného porušila několik evropských směrnic.

Baťa i Čuba

Myšlenkou na stavbu kanálu se v novodobých dějinách Československa intenzivněji zabýval například Tomáš Baťa. Koncem osmdesátých let ji pak ve Slušovicích přijal i František Čuba, který dokonce pro její stavbu založil společnost Ekotrans Moravia,

Stavbu kanálu společně s dostavbou jaderné elektrárny Temelín zařadil nyní mezi protikrizová opatření i Svaz průmyslu.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny letos přijal usnesení ve kterém doporučil Ministerstvu dopravy, Ministerstvu pro místní rozvoj a Ministerstvu životního prostředí, aby pokračovala v územní ochraně vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe. Žádá příslušné ministry, aby ve vzájemné dohodě rozhodli o přípravě a financování tohoto koridoru.

 

Právě se děje

Další zprávy