Obří kanál blokuje tisíce hektarů, vláda to neřeší

Karel Toman
21. 4. 2009 10:45
Stavební uzávěry pro kanál Dunaj - Odra - Labe dál brání rozvoji měst i krajiny

Praha -  Místy až půlkilometrový pruh země kolem plánované trasy průplavu Dunaj - Odra - Labe zůstane dál blokován pro výstavbu. Vyřešení stavební uzávěry tisíce hektarů pozemků v okolí řeky Moravy se se znovu odložilo na neurčito.

V pondělí se měla hájením trasy zabývat vláda. Ministr dopravy v demisi Petr Bendl ale bod z programu stáhl.

„Nebyl na to prostor," shrnul důvody Bendlova kroku mluvčí ministerstva Martin Kupka. Podle něj se ministrovi nepodařilo pro zachování uzávěry vyjednat podporu. Rozhodnutí o bytí a nebytí stavebních uzávěr tak přejde na Bendlovy nástupce.

Pro některá města a vlastníky půdy přitom uzávěra znamená vážný problém.

Neexistující kanál brání rozvoji měst i krajiny

Například v Kroměříži je platná přímá i obchvatová trasa kanálu městem, nedaleko za ním má vyrůst plavební komora dlouhá 40 metrů.

„Hájené území je ale široké 400 metrů a stavební úřady se tím musí řídit," upozornil před časem starosta města Miloš Malý. „Město přitom příliš jiného prostoru k rozvoji nemá," dodal.

Uherskému Hradišti zase prodraží hájení kanálu silniční obchvat, Nedakonicím blokuje výstavbu průmyslové zóny. Podobných příkladů jsou podél plánované trasy kanálu desítky.

Podle europoslance Tomáše Zatloukala blokuje neexistující stavba 400 tisíc hektarů pozemků.

Vizualizace plavebního kanálu na Labi u Přelouče
Vizualizace plavebního kanálu na Labi u Přelouče | Foto: www.rvccr.cz

„Obce z nich nemají zisky z daní, nemůžou na jejich využití žádat o dotace," řekl před časem. Podle něj by tak měl stát zúžit počet variant na jednu, nebo začít majitelům blokovaných parcel vyplácet kompenzace.

Zatloukal proto vloni sepsal deklaraci za úplné zrušení kanálu, kterou podepsalo po jednom europoslanci z Rakouska, Slovenska, Polska a Německa, tedy ze zemí, přes které by měl průplav vést.

Podle signatářů deklarace i ekologů z Hnutí Duha navíc kanál porušuje evropské směrnice o udržitelném užívání vod, ochraně přírodních stanovišť a mezinárodně významných mokřadech a Evropská unie na něj proto nedá peníze.

Nekonečný příběh začal znovu ve Slušovicích 

„Je to nekonečný příběh za veřejné peníze a na úkor místních lidí," komentoval další odklad rozhodnutí Pavel Přibyl z Hnutí Duha.Územní ochrana Kanálu by podle něj neměla být součástí Politiky územního rozvoje. 

Foto: www.rvccr.cz

„Do různých studií a analýz k neexistujícímu průplavu se neustále vrážejí desítky milionů. Přitom jde o projekt, který měl smysl nanejvýš do roku 1850, než nastoupila železnice. Dnes je úplně zbytečný," tvrdí o kanálu také aktivista Milan Komínek ze sdružení Stop vandalům, který roku 2006 v Kroměříži uspořádal dvoudenní konferenci, na které se sešli zastánci i odpůrci průplavu.

Myšlenkou na stavbu kanálu se v novodobých dějinách Československa intenzivněji zabýval například Tomáš Baťa. Koncem osmdesátých let ji pak ve Slušovicích přijal i František Čuba, který dokonce pro její stavbu založil společnost Ekotrans Moravia,

V jejích orgánech se vystřídala trojice mužů, která Čubu pro projekt získala. Jsou jimi stavitel a nositel řádu Bílého lva Josef Podzimek, bývalý náměstek ministerstev dopravy a pro místní rozvoj Petr Forman a renomovaný odborník na lodní dopravu Jaroslav Kubec. Stavbu kanálu prosazují společně dodnes.

 

Právě se děje

Další zprávy