reklama
 
 

Obchody v Česku zabírají další úrodnou půdu

10. 2. 2009
Nákupní centra mají zabrat 748 tisíc čtverečních metrů zemědělské půdy
Doporučujeme

Brno - Neustálé rozrůstání nákupních center a obchodních řetězců ničí přírodu. Jsou o tom přesvědčeni ekologové na základě svého výzkumu developerských záměrů naplánovaných v roce 2008.

Nová centra podle jejich propočtů zaberou zemědělskou půdu o celkové rozloze 748 tisíc čtverečních metrů.

"Nové prodejny nákupních řetězců stále zabírají nezastavěné plochy a zemědělskou půdu a podílí se na nekontrolovaném rozšiřování měst do krajiny. Výstavba nákupních zařízení se dostává do konfliktu s ochranou přírody a krajiny a způsobuje nemalé nárůsty intenzit automobilové dopravy," vysvětlil autor výzkumu Jiří Koželouh ze sdružení Nesehnutí.

Stát už chystá první obranu proti nekontrolovatelnému růstu obchodů i továren - významné zvýšení poplatků za zábor zemědělské půdy, které na konci loňského roku schválila vláda.

Ekologové prověřovali přes sto připravovaných projektů. U dvaačtyřiceti procent projektů naplánovaných v loňském roce se intenzita dopravy zvedne o 10 až 24,99 procent. Navíc plány počítají také se vznikem 22 275 nových, většinou povrchových parkovacích míst pro zákazníky nově vzniklých nákupních center.

"Výzkum vychází z údajů o 106 záměrech výstavby velkoplošných nákupních zařízení v České republice, které jsou veřejně dostupné na informačním systému EIA," uvedl Koželouh.

Třetina projektů naruší přírodu

Podle výzkumu má nejvíce nových velkoprodejen charakter nákupního centra. Většina center měla vzniknout v některém ze tří největších měst České republiky - Praze, Brně či Ostravě. V Moravskoslezském kraji také nejvíc v republice expandovaly diskontní prodejny.

Kromě zvyšování intenzity osobní dopravy kritizuje Nesehnutí především zbytečné rozšiřování měst a zabírání zemědělské půdy. "Zemědělská půda byla zabírána v polovině případů a v celkové rozloze 748 tisíc čtverečních metrů," upozornil Koželouh.

To kritizují dlouhodobě i odborníci. "Zábor kvalitní zemědělské půdy považuji za závažný problém, ne-li zločin. V minulém režimu stál hektar kvalitní půdy jižně od Brna milion, dnes 100 tisíc korun," říká František Toman, vedoucí Ústavu aplikované a krajinné ekologie Mendelovy univerzity v Brně.

Jako problematický vidí Nezávislé sociálně ekologické hnutí také fakt, že kromě 106 zkoumaných projektů bylo v minulém roce navrženo dalších 48, které kvůli své "podlimitnosti"nebyly z hlediska dopadů na životní prostředí vůbec hodnocené.

"Přitom 31 procent zkoumaných záměrů počítá s nějakým vlivem na přírodní složky území, ať už se jedná o narušení chráněného území narušení systému ekologické stability nebo biotopu," dodal autor výzkumu. Upozornil zároveň, že výzkum z roku 2008 potvrzuje závěry předchozího výzkumu, který se zabýval stejnou problematikou o rok dříve.

"Apelujeme na přijetí regulačních mechanismů omezujících expanzi nákupních řetězců v České republice," dodal Milan Štefanec, koordinátor programu Zaostřeno na hypermarkety z Nesehnutí.

Ti prověřovali zábor půdy obchodními řetězci i v roce 2007, kdy obchody zabraly 855 tisíc metrů čtverečních zemědělské půdy, z toho 17 procent bylo v první třídě ochrany a šlo o tu nejkvalitnější půdu.

Ministerstvo chce dražší půdu

Přestože většina plánování nových center spadá do pravomoci místních úřadů státní správy a samosprávy, problematiku výstavby nových nákupních center chce ovlivnit i ministerstvo životního prostředí.

"Ve sněmovně je nyní předložen návrh zákona o zemědělském půdním fondu, který významně zvyšuje poplatky za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu. Ať už za účelem výstavby komerčních nebo průmyslových zón," řekl mluvčí ministerstva Jakub Kašpar.

Podle odborníků rychlost výstavby komerčních center na území České republiky přirozeně zpomaluje. Nemá to na svědomí ani tak ekonomická krize jako nasycenost poptávky po dalších stavbách tohoto typu.

Přesto byl rok 2008 z hlediska nově dokončených obchodních ploch rekordní. Letos má podle odborníků vzniknout jen 110 tisíc čtverečních metrů obchodních ploch. Nákupní centra se podle odhadů odborníků budou poté stěhovat z okrajů měst do jejich center.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama