Obchodníci žalují nákupní centra, že lidé nenakupují

Hana Vorlíčková
6. 10. 2008 11:15
Za butiky platí velké nájmy, výdělky se přitom tenčí
Prázdný Vinohradský pavilon v Praze
Prázdný Vinohradský pavilon v Praze | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Na rozhodčí soudy se stále častěji obracejí obchodníci, kteří si pro svou značku pronajímají prostory v obřích nákupních galeriích. Ty jim za vysoké nájemné slibují velký odbyt zboží. Skutečnost je však na mnoha místech jiná.

Některé hypermarkety a galerie zejí prázdnotou a zisky klesají. To se pronajímatelům butiků nelíbí a viní provozovatele nákupních center, že nejsou schopni zajistit takové prostředí, které by zákazníky přilákalo.

Výsledkem jsou soudní spory mezi nájemníky a nájemci. Nejčastěji o výši nájemného.

"Ano, takových sporů skutečně přibývá," potvrdila exkluzivně pro Aktuálně.cz Marie Moravcová, tajemnice Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře České republiky. 

Rozhodčí soud již takových sporů řeší několik desítek. "V současné době jde především o spory, které se týkají nákupních center v Praze, Ostravě a Brně," uvedla Moravcová.

Galerii Butovice opouštějí obchodníci

Asi nejvíce sporů mezi obchodníky a nájemcem se řešilo a stále ještě řeší v Galerii Butovice v Praze.

Tam nájemníci již dříve žalovali majitele centra za nedodržování některých podmínek smlouvy. Redakce Aktuálně.cz několik obchodníků oslovila. Potvrdili, že se jim meziročně snižují tržby. Vzhledem ke konkurenci však nechtěli uvést jméno své provozovny.

U soudu se ovšem brání i provozovatel Galerie. Potvrdila to Moravcová z rozhodčího soudu, která uvedla: "Žaloby jsou oboustranné".

Pojistka? Pružné nájemné

Jinde se začali nájemci bránit proti riziku, že nákupní centrum nepřiláká dost lidí novým typem smluv.

Nechtějí už za pronájem prostoru platit předem pevně sjednanou částku. Místo toho si sjednávají obratové nájemné. To znamená, že jedna část platby je fixní, druhá je vázána na tržby.

Prázdný Vinohradský pavilon
Prázdný Vinohradský pavilon | Foto: Ludvík Hradilek

To nutí majitele víc přemýšlet, nač nalákat zákazníky.

Tento problém řeší například společnost Proxy Finance, jež je teprve několik týdnů majetkově propojena s firmou Pavilon, která spravuje Vinohradskou tržnici.

Vinohradské tržnice je jednou z nejstarších nákupních galerií v Praze. Po relativně úspěšném začátku se jí přestalo dařit a obchodníci ji doslova opustili.

Zástupci společnosti Proxy Finance jsou však přesvědčeni, že prázdnota bude brzy minulostí. Vinohradský pavilon nyní čeká na nový koncept, kterým se chce představit veřejnosti - prý něco, co dosud v Česku chybí. Zároveň popírají informace, že by z Vinohradského pavilonu mohlo vzniknout například kasíno.

Podle investora to stálo 250 miliónů euro, aby Palladium vyrostlo na pozemku, který vymezují ulice Na Poříčí, Truhlářská a náměstí Republiky.
Podle investora to stálo 250 miliónů euro, aby Palladium vyrostlo na pozemku, který vymezují ulice Na Poříčí, Truhlářská a náměstí Republiky. | Foto: Ondřej Besperát

Celnice? Místo butiků sámoška

Problémy s "prázdnotou" však má, nebo mělo, více nákupních center.

Například bývalá galerie Celnice na Náměstí Republiky v Praze musela před několika lety zcela změnit své plány a z malých obchůdků vytvořit jednu prodejnu potravin.

Neobsazené obchůdky jsou však například i v pražských centrech Šestka nebo Eden.

Oproti tomu ve švech praská třeba nákupní centrum Nový Smíchov, kde obchodníci čekají na uvolnění vhodných prostor i několik let.

Hypermarketů přibývá, kupní síla oslabila

Analytici realitního trhu se domnívají, že počet obchodníků, kteří nebudou s návštěvností obchodů spokojeni, bude postupně přibývat. Počet nákupních center v Česku stále roste a kupní síla obyvatel je omezená.

"Nyní je v České republice několik desítek hypermarketů, kteří mají rozlohu nad 2,5 tisíce metrů čtverečních. "Celková plocha takových obchodů je nyní přes 1,1 milionu čtverečních metrů," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma, která obchodní plochy analyzuje.

Podle Incoma bylo v loňském roce otevřeno šest nových nákupních center, letos by nových komplexů mělo být (nebo bylo) otevřeno hned 12, desítky dalších jsou ve fázi výstavby či příprav.

V současné době je na území České republiky umístěno již přes 250 nákupních center různých typů i velikostí. V 10 případech se přitom jedná o nákupní centra s více než 100 nájemci a dalších 40 moderních nákupních komplexů s více než 50 provozovateli.

 

Právě se děje

Další zprávy