Nový šéf ČOI: Konec tajností, zveřejníme všechny pokuty

Petr Kučera Petr Kučera
27. 3. 2013 6:30
První rozhovor o plánech Vladimíra Velčovského po jeho nástupu do funkce
Vladimír Velčovský.
Vladimír Velčovský. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Spotřebitelé by konečně mohli snadno zjistit, komu Česká obchodní inspekce uložila pokuty za porušení zákona. Otevřenější přístup ke zveřejňování konkrétních výsledků kontrol plánuje Vladimír Velčovský, nový ústřední ředitel ČOI.

"Doba, kdy informace vázly, je pryč. Chceme je zveřejňovat daleko více a dříve než dosud, protože pouze včasná informace o nálezu a výsledku kontrol má pro spotřebitele význam," říká Velčovský ve svém prvním velkém rozhovoru po nástupu do funkce, jíž se ujal 8. března.

Velčovský vystudoval ekonomickou fakultu na Vysoké škole pozemního vojska ve Vyškově, řadu let pak působil v Armádě ČR, například jako ředitel Akvizičního úřadu ministerstva obrany a zástupce náměstka ministra pro ekonomiku. Po odchodu z armády působil na manažerských pozicích v několika společnostech, sedm let také šéfoval hokejovému klubu v Šumperku.

Po dvou letech tak vedení inspekce přebírá "člověk zvenku". Ve funkci vystřídá Jana Štěpánka, který ji opustil loni v prosinci z osobních důvodů a vrátil se na pozici ředitele inspektorátu pro Prahu a Středočeský kraj. Inspekci pak do března dočasně řídil ředitel sekce ekonomiky Marek Pickar.

Aktuálně.cz: S jakými plány přicházíte do vedení České obchodní inspekce?

Vladimír Velčovský: Chtěl bych se zaměřit na empatické předcházení problémům v oblasti ochrany spotřebitele, měli bychom pokud možno operativně a rychle reagovat na podněty zvenčí. Dalším cílem je zlepšit celkovou komunikaci inspekce jak směrem k nespokojeným spotřebitelům, tak směrem k firmám nebo orgánům státní správy, včetně nadřízeného stupně, tedy ministerstva průmyslu a obchodu.

A.cz: Co přesně myslíte zlepšením komunikace směrem k občanům? Chcete, aby ČOI informovala o konkrétních výsledcích kontrol?

Kdo pravidelně nesleduje web České obchodní inspekce, tak o její činnosti téměř nic neví nebo se s ní setká jen tehdy, když on sám má problém. Je tu sice obecné povědomí o ČOI jako o drábovi nad vnitřním trhem, ale její zjištění, nálezy či kvalita práce jsou málo prezentovány.

Portál ČOI sice tyto informace obsahuje, nicméně ne všichni lidé, hlavně starší občané, mají možnost nebo schopnost naše internetové stránky navštěvovat. Je tedy potřeba je informovat i přes jiná média.

A.cz: V současné době ale lidé najdou na webu ČOI většinou jenom obecné informace, například že proběhla kontrola restaurací a čtvrtina z nich porušila zákon. Konkrétní výsledky kontrol, tedy názvy společností, popis nedostatku a výši uložené pokuty, zveřejňuje ČOI jen v případě čerpacích stanic. Můžeme tedy čekat, že na webu najdeme i přehled pokut z ostatních oborů?

Ano. Doba, kdy informace vázly, je pryč. Chceme je zveřejňovat daleko více a dříve než dosud, protože pouze včasná informace o nálezu a výsledku kontrol má pro spotřebitele význam.

Ale musí to probíhat v mezích zákona. Konkrétní informace můžeme zcela určitě zveřejnit poté, kdy rozhodnutí nabude právní moci, do té doby platí presumpce neviny.

A.cz: Takže všechna pravomocná rozhodnutí začnete průběžně zveřejňovat na webu?

Já myslím, že tomu nic nebrání. Cílem je informovat rychle, pravdivě a obšírně. A jak jsem říkal, nejen na webu.

A.cz: Chystáte nějaké změny ve vašem vnitřním informačním systému nebo struktuře webu? Pokud vím, tak jednou z překážek jejich jednoduchého a přehledného zveřejňování je, že je nemáte v elektronické podobě v takovém stavu, abyste si je mohli snadno "vyjet" a publikovat podle různých kritérií. Web ČOI na mne nepůsobí uživatelsky příjemně. Zájemce tam sice najde konkrétní pokuty z oblasti čerpacích stanic, ale pouze ve formě průběžně přidávaných "oskenovaných" rozhodnutí...

Na druhé straně ten web má obrovskou vypovídací hodnotu, je tam mnoho informací na jednom místě... Naplněnost toho portálu je úžasná, obrovská. Je tam veškerá spotřebitelská legislativa, výsledky kontrolních akcí, rady pro spotřebitele a všechno je dohledatelné.

A.cz: Pravomocná rozhodnutí tam průběžně zveřejňujete jen u čerpacích stanic. Zájemce si přitom musí "proklikat" oskenovaná rozhodnutí v PDF podle měsíců, nemůže si je snadno najít třeba podle krajů, názvů společností nebo výše sankce. U dalších oborů, třeba restaurací, e-shopů, spotřebitelských úvěrů nebo předváděcích akcí, tam během roku nenajde vůbec nic...

Skutečně teď chci v mezích zákona maximálně zveřejňovat, a to co nejdříve, konkrétní pravomocná rozhodnutí.

A.cz: Jednoduchý informační systém, kdy lze najít výsledky podle různých kritérií, by vám třeba interně pomohl i ke sjednocení pokut za stejné nedostatky. Podnikatelé si stěžují, že ve zcela stejných případech dostávají v různých regionech odlišné pokuty.

Ano, musí tu být jednotný metodický výklad v oblasti sankcí. Nemůže se stávat, že za identický, zcela stejný prohřešek udělí jeden regionální inspektorát mnohonásobně vyšší sankci než jiný. Ale na druhou stranu nezapomínejme, že se u každého případu posuzují i další okolnosti, například zda šlo o ojedinělý, nebo opakovaný nedostatek, jeho závažnost, trvání, důsledky a podobně.

A.cz: Říkal jste, že chcete zlepšit i komunikaci ČOI směrem k ministerstvu průmyslu a obchodu, do jehož resortu spadáte. Co konkrétně si pod tím představit?

ČOI má své vlastní mediální oddělení, pracující po své linii, ale mělo by také využít kapacit odboru komunikace a marketingu ministerstva průmyslu a obchodu, které má možnosti k opravdu celoplošnému zásahu.

Už jsem nechal předělat celý mediální marketingový plán. Jednou za čtvrt roku bude ČOI informovat o výsledcích a aktuálních problémech na tiskové konferenci za účasti ministra Martina Kuby. Podpoříme propagaci dokumentárního filmu Šmejdi, pan ministr vyslovil přání účastnit se premiér v jednotlivých regionech. (Dokument Silvie Dymákové Šmejdi zachycuje skrytou kamerou manipulaci a další praktiky prodeje na předváděcích akcích pro seniory - pozn. red.).

Celé je to o masivnějším nasazení ústředního ředitele, který dosud na veřejnosti příliš často nevystupoval. Cílem je zlepšení obrazu a prestiže ČOI. A její prestiž stoupne jenom tehdy, když bude informovat veřejnost včas, pravdivě a v plném rozsahu.

Fotoreportáž: Pozor, tyto restaurace obírají hosty. Pokuta nestačila

A.cz: Ministerstvo průmyslu a obchodu nám zatím neodpovědělo na otázku, zda vás ministr Kuba oslovil a vybral přímo, nebo na základě výběrového řízení, v němž by posuzoval koncepce několika kandidátů. Jak to tedy vlastně bylo?

Pan ministr mne oslovil přes své lidi, přišel jsem k němu na pohovor a po několika rozhovorech se pak rozhodl mne jmenovat. Jestli to bylo v rámci výběrového řízení, nebo jiným způsobem, to nemůžu komentovat, protože to nevím. (Po zveřejnění tohoto rozhovoru upřesnil ministr Martin Kuba, že vybíral z pěti kandidátů - pozn. red.)

A.cz: A vaše osobní motivace? Proč je pro vás atraktivní zrovna oblast kontroly? Mnoho let jste působil v armádě, předchozích sedm let jste šéfoval šumperskému hokejovému klubu...

Jistě pochopíte, že je to pro mne velmi vysoká osobní i manažerská výzva. Pan ministr stanovil několik kritérií a zřejmě jsem je splňoval.

Pokud vím, vyhovovalo mu, že jsem dlouhá léta pracoval na poměrně vysokých pozicích ve státní správě, konkrétně v resortu obrany. Mám také bohaté zkušenosti z podnikatelské sféry, takže dokážu posoudit dopady zákonů na podnikání. Jsem nestraník. A jsem komunikativní, což jsem potvrdil třeba jako majitel šumperského prvoligového hokejového klubu. Byl jsem tudíž schopen nastoupit téměř okamžitě. V mém rozhodování sehrála roli také osoba pana ministra, který patří k nejschopnějším v současné vládě.

Druhá část rozhovoru se zaměřila na změny priorit, výši pokut, jejich vymahatelnost.

Podívejte se na nebezpečné výrobky, před nimiž varovaly úřady:

 

Právě se děje

Další zprávy