reklama
 
 

Nová čísla, jak si Češi pronajímají značky. Chtějí Tetu

9. 4. 2013 14:25
Počet franšízových poboček loni stoupl o pětinu na 5300, české sítě už převažují

Praha - Provozování poboček formou pronájmu zaběhlé značky už v Česku zdaleka není jen doménou velkých zahraničních řetězců. Počet českých firem, které rozšiřují svou síť pomocí franšíz, podle čerstvých čísel už nad těmi zahraničními převažuje.

Z celkem 200 značek rozvíjejících se pomocí franšízových licencí jich má svůj původ v Česku 119. Vyplývá to z údajů poradenské společnosti Profit system franchise services.

Podle jejích statistik působilo ke konci loňského roku v Česku formou franšízy celkem 4183 podnikatelů, kteří provozovali celkem 5300 poboček, což je o pětinu více než v roce 2011.

Jedním z hlavních důvodů, proč se stále více tuzemských firem snaží expandovat formou franšízy, je zřejmě nižší rizikovost takového podnikání.

„Podstatou franšízové spolupráce je totiž předání know-how majitele licence jeho partnerovi tak, aby mohl dále rozvíjet jeho koncept. Pro franšízového podnikatele je tak rozjetí vlastního byznysu snadnější, než kdyby začínal na vlastní pěst," vysvětluje Marek Halfar, ředitel společnosti Profit system franchise services.

Nejvíce franšíz mají drogerie Teta

Největším řetězcem podle počtu franšízových poboček je nyní síť drogerií Teta. Ke konci loňského roku provozovala na tuzemském trhu formou pronájmu obchodní značky 470 prodejen ze svých celkových 820. Na franšízovém trhu tak držela podíl 8,87 procenta.

Druhým nejpočetnějším franšízovým řetězcem jsou původem japonské hudební školy Yamaha. Počet franšízových poboček loni činil 329, zatímco vlastní pobočky zde firma provozovala pouze tři.

Třetí pozice pak patří s 290 franšízami a jednou vlastní pobočkou společnost Jumping, která do Česka přinesla cvičební program využívající malé trampolíny.

Devatenáct nováčků

Formou franšízy rozšiřovalo své obchodní aktivity ke konci roku 2012 zhruba dvě stě značek, přičemž většina z nich má kořeny na českém trhu.

„Zvyšující se podíl tuzemských konceptů je pozitivní zprávou. Znamená to, že v České republice vzniká řada zajímavých systémů, které mají ambici se rozšiřovat za pomoci malých a středních podnikatelů," hodnotí situaci na trhu Halfar.

Více než polovina všech firem, které mají v Česku franšízu, otevřela v loňském roce novou provozovnu. Celkem na tuzemském trhu loni přibylo devatenáct subjektů, které zde otevřely svou první franšízovou pobočku. Jde například o vzdělávací agenturu Orange Academy, prodejce farmářských produktů Sklizeno a Statkářův dvůr, fitness centrum DietFitness nebo kosmetickou firmu DepilConcept.

Kromě tuzemského trhu láká stále více českých společností zahraničí. Formou franšízy vloni působilo v cizině celkem 41 systémů z Česka, což představuje meziroční nárůst o osm procent. Jako první destinaci pro expanzi volí většina podnikatelů Slovensko, kde v současné době podniká 36 franšízových značek původem z Česka.

Vedou gastronomie a reality

Nejvíce franšízových značek - 124 - působí v oblasti služeb, patří jim 66% podíl na celkovém počtu franšízových systémů. Nejvýznamnější složkou v tomto segmentu je s 28 značkami gastronomie. Tu však rychle dohání oblast realit, která loni zaznamenala nárůst počtu poboček o čtvrtinu. 

„V oblasti realit panuje tvrdá konkurence, klade se větší důraz na kvalitu. Franšízový trh s realitami tak začal ovlivňovat především vstup firem, které se zabývají kontrolou nemovitostí, než realitky samotné," vysvětluje Halfar. Konkrétně se podle něj jedná například o firmy ABCHI Home Expert nebo Real Inspekt.

Franšízy chce i stání pošta

Systém franšíz se netýká výhradně soukromých firem. Zachránit některé pobočky touto cestou chce například státní Česká pošta. Jen v letošním roce by na franšízy chtěla převést 200 poboček.

Jedním ze zájemců o provozování pošt je kromě obecních úřadů například síť družstevních prodejen COOP. Ta podle předsedy představenstva Zdeňka Juračky dosud přebrala zhruba sedmdesát pošt a jejich počet hodlá nadále po dohodě s Českou poštou rozšiřovat. Sám COOP také začal "pronajímat" některé své prodejny formou franšíz.

Mezi další firmy, které v nedávné době oznámily rozšiřování svých poboček formou franšíz, je například třetí největší světová síť kaváren Coffee Bean, která chce do čtyř let v Česku provozovat až dvacet kaváren. Prostřednictvím franšíz plánuje rozšiřovat síť svých nově nabytých fresh barů UGO juice také například tuzemská Kofola.

autor: Kateřina Vokurková | 9. 4. 2013 14:25

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama