Nova chce využít situaci, zdraží reklamu

dkl, ČTK
23. 10. 2006 17:00
Praha - Neúspěšné nastartování digitalizace a snížení kvót reklam na ČT dává Nově šanci si pořádně vydělat.

Podle výkonného ředitele Českého sdružení pro značkové výrobky Jana Levory by mohli zadavatelé reklamy platit na Nově od příštího roku o 25 až 30 procent víc.

Vyplývá to prý z analýzy Asociace komunikačních agentur (AKA), kterou má sdružení k dispozici.

I sami zástupci Novy již dříve mluvili o dvouciferném zdražení. Na zářijovém setkání s investory ho zmínil ředitel CME pro Česko, Slovensko a Rumunsko Adrian Sarbu.

Problém pro zadavatele

"S ohledem na aktuálně dostupné informace a situaci na TV trhu lze očekávat, že nárůst cen televizní reklamy se v roce 2007 bude pohybovat na úrovni 25 až 30 procent," uvedl Levora. Nárůst se tak podle něj z pohledu zadavatelů TV reklamy stane skutečně závažným problémem.

"Je to tím, že se nepodařilo nastartovat digitalizaci a ČT přijde o půl procenta času pro reklamu," řekl dnes ČTK ředitel servisní organizace AKA, společnosti ARA´S, Ludvík Jubánek.

Připomněl, že Nova hodlá výrazně zdražit reklamu již podruhé po sobě, naposledy se dostala do sporů se zadavateli letos na jaře. Smlouvami Novy s inzerenty se zabýval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Méně reklamy na ČT

Od ledna příštího roku čeká televizní reklamní trh změna. Zákonem vymezený čas pro reklamu ve vysílání České televize se od 1. ledna sníží na polovinu, tedy na půl procenta celého vysílacího času. ČT loni z reklamy získala zhruba miliardu korun.

Foto: Aktuálně.cz

Zároveň se zřejmě odloží start nových digitálních stanic kvůli sporům o zrušení udělení jejich licencí soudem na počátku září.
Na trhu se tak podle zadavatelů zvýrazní postavení Novy a Primy a bude posílen "duopol" těchto stanic na trhu s TV reklamou.

Kolik bodů, tolik peněz

Cena za reklamu se účtuje na základě odvysílaných takzvaných GRP bodů, přičemž jeden GRP bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 85 tisíc lidí. Čím více lidí reklamu zhlédne, tím více odvysílaných GRP bodů může televize inzerentovi naúčtovat.

Pro rok 2006 stojí jeden odvysílaný GRP bod na Nově 22,5 tisíc korun. Uvidí-li půlminutovou reklamu například 1,7 milionu diváků, inzerent za ní zaplatí bez slev, bonusů či výměnných obchodů zhruba 450 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy