Nestlé, král televizní reklamy

ČTK
28. 7. 2006 15:12
Praha - Firmy dávají na televizní reklamu stále více peněz. Nejvíce jich v pololetí utratila firma Nestlé.

Hrubé výdaje firem beze slev, bonusů a výměnných obchodů na televizní reklamu stoupl v pololetí meziročně o 14,6 procenta.

Celkem tak 313 inzerentů vydalo 11,3 miliardy korun.

V prvních šesti letošních měsících o polovinu stoupl i počet a délka odvysílaných spotů.

Televizní stanice celkem nabídly 919 hodin spotů, zatímco loni jich bylo 614. Sledovanost reklam ale zůstala téměř stejná a stoupla pouze o půl procentního bodu.

Nejvíce peněz dala na TV reklamu firma Nestlé, vyplývá z údajů agentury ARBOmedia a monitoringu reklamy TNS A-Connect.

Téměř polovina hrubých výdajů firem počítaných podle ceníkových cen, tedy asi 5,56 miliardy, směřovala na Novu.

Proti loňskému pololetí je to ale méně o 1,34 miliardy, což znamená pokles o necelou pětinu.

V Primě šustí peníze

Naopak si výrazně polepšila Prima, do jejíhož vysílání firmy umístily reklamy za 3,93 miliardy korun, což je o 138,8 procent více než za prvních šest měsíců loňského roku.

Hrubé výdaje na reklamu v České televizi dosáhly od ledna do června 1,79 miliardy korun, což je nárůst o 38,7 procenta.

Česká televize má ze zákona omezený prostor pro reklamu, a to na procento svého vysílacího času. Od příštího roku to bude půl procenta a od roku 2008 nebude již ČT až na výjimky reklamu vysílat vůbec.

Přestože o polovinu stoupl celkový čas odvysílaných reklam na českých televizních stanicích, lidé se na reklamní sdělení firem a společností dívali téměř stejně jako loni.

Sledovanost reklam se počítá za pomoci takzvaných GRP bodů, přičemž jeden bod znamená oslovení reklamou jednoho procenta dospělé populace, tedy asi 85 000 lidí.

Foto: Aktuálně.cz

Podle počtu odvysílaných GRP se určuje i cena, kterou zadavatel za odvysílání reklamy zaplatí. Počet odvysílaných GRP bodů se loni celkem zvýšil o půl procentního bodu.

Největší podíl na sledovanosti reklam měla Nova, která ale zaznamenala oproti loňsku pokles o 22,5 bodu na 47,6 procenta.

Naopak Prima si polepšila na 40,3 z 18,3 procenta; zatímco loni byl za pololetí mezi oběma stanicemi rozdíl přes 50 procent, letos to bylo již jen 7,3 bodu. Podíl ČT stoupl o půl bodu na 12,1 procenta.

V čele žebříčku největších zadavatelů reklamy je Nestlé s 755,5 milionu korun. Následuje Danone (626 milionů), Procter & Gamble (515,1 milionu), čtvrtý je Vodafone (437,4 milionu), první pětku uzavírá Henkel (409,3 milionu).

Skokanem je Vodafone

Podle ARBOmedia je Vodafone "skokanem roku" za první pololetí, neboť mobilní operátor meziročně nejvíce navýšil částku na svou televizní prezentaci, a to o 270 milionů korun.

"V její dynamice se výrazně projevilo přejmenování z Oskara na Vodafone z počátku roku," uvádí ARBOmedia.

Vodafone je také firmou, jejíž jeden konkrétní reklamní spot viděl největší počet diváků. Reklamu odvysílanou na Nový rok na Nově vidělo 32 procent dospělých Čechů, tedy asi 2,72 milionu lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy