Není Prim jako Prim, i když jsou oboje Czech Made

Veronika Skálová Veronika Skálová
23. 3. 2010 18:00
Tahanice o značku Prim trvají už deset let. Teď může zákazníky mást ještě certifikát Czech Made.
Model z továrny v Novém Městě nad Metují nosí i prezident Klaus.
Model z továrny v Novém Městě nad Metují nosí i prezident Klaus. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Stejné jméno, nápis vyvedený stejnými písmeny na ciferníku a označení Czech Made. Nejsou ale hodinky Prim jako hodinky Prim.

Jedny se vyrábí v Novém Městě nad Metují do posledního šroubku. Druhé sestavují ve Frýdku - Místku ze součástek dovezených ze zahraničí, mimo jiné i z Asie. Bitva mezi společností Elton hodinářská a MPM Quality se na úřadech odehrává už deset let. Obě hovoří o svých výrobcích jako o "tradičních hodinkách Prim".

Teď dostal spor nový impuls. MPM Quality, která hodinky montuje na severu Moravy, získala v únoru certifikát Czech Made od Sdružení pro oceňování kvality. Pro jeho získání jsou směrodatné dvě podmínky - výrobce musí sídlit v České republice a výrobek musí projít testovacím procesem sdružení a splnit v něm kritéria kvality.

Slova Czech Made používá v souvislosti se svými výrobky i společnost Elton hodinářská. Obvykle jsou umístěna ve spodní části ciferníku, pod číslem 6. Nejde však o certifikovanou značku Czech Made.

"Elton pro hodinky používá toto označení od rozpadu Československa, tedy ještě dříve, než vznikla nynější agentura, která jej uděluje. Používáme ho k označení země původu zboží," vysvětlil Jiří Helikar, předseda představenstva Elton hodinářská.

Kdo je pravým nástupníkem?

Ke zdvojení značky Prim na českém trhu došlo po roce 1989. Společnost Elton hodinářská je nástupnickým závodem závodu Elton v Novém Městě nad Metují, kde se hodinky Prim vyrábí od roku 1949.

Společnost nabízí různé exkluzivní řady o omezeném počtu kusů, loni získala ocenění Czech Grand Design, konkrétně druhé místo v kategorii Výrobce roku 2009 - Cena za průmyslový design Ministerstva průmyslu a obchodu, za kolekci Prim Arteu 2009 od designérů Lenky Súkupové, Jana Jaroše a studia Olgoj Chorchoj.

Elton si zakládá si na šedesátileté tradici i na tom, že celé hodinky vznikají v České republice. Exkluzivitě výrobků odpovídá i cena - jen zřídkakdy padá pod 20 tisíc korun za kus.

Ani společnost MPM Quality však nezačala značku Prim používat z ničeho nic. Odkoupila ji od firmy Eutech, tedy od nástupnické společnosti výrobce hodinek - Chronotechny. Právě tam leží sdílená minulost.

Továrna v Novém Městě nad Metují totiž vznikla jako odštěpný závod Chronotechny v roce 1949. Od roku 1969 ale nesla jméno Elton a byla samostatným závodem. MPM Quality mohla odkoupit značku Prim také díky tomu, že Elton má registrované pouze označení Prim Manufacture 1949. Právě toto sousloví také uvádí na číselníku hodinek.

I pro MPM Quality tvoří návrhář

I když design hodinek Prim od MPM Quality vzniká v Česku, součástky se vyrábí v zahraničí a ve Frýdku - Místku se hodinky montují. Na číselníku je uvedena jen název značky Prim. Jejich cena zdaleka není tak závratná jako v případě hodinek z Nového Města. Začíná na několika tisících a málokdy přesahuje 10 tisíc korun.

"MPM Quality vyrábí kvalitní hodinky pro běžné nošení i společenské příležitosti za ceny dostupné širokým vrstvám obyvatel, jak bylo u značky Prim po léta zvykem. Naše hodinky jsou také k dostání v široké maloobchodní síti. Naproti tomu společnost Elton se specializuje na zakázkovou výrobu hodinek na míru dle přání zákazníka. Tomu odpovídá i jejich cenová politika," uvedl Petr Hanko, jednatel společnosti.

I v tomto pravidle je však výjimka - MPM Quality se v letošním roce stala partnerem soutěže krásy Pretty Woman. A při té příležitosti začala vyrábět novou řadu hodinek, jejichž vzhled vytvořil módní návrhář Josef Klír. Cena hodinek z této řady se pohybuje okolo patnácti tisíc.

 

Právě se děje

před 34 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy