Není čas? Spíš peníze: Češi odkládají opravy v bytech

Veronika Skálová Veronika Skálová
23. 5. 2010 14:00
Padesát největších prodejců vydělalo 450 miliard korun. Jen hobbymarketům pro kutily klesly tržby.
Hobbymarkety utržily méně než v předchozím roce. Lidem se nechce do nákupu drahého nářadí a raději používají to staré.
Hobbymarkety utržily méně než v předchozím roce. Lidem se nechce do nákupu drahého nářadí a raději používají to staré. | Foto: bauhaus.de

Praha - Přeskupení sil mezi největšími řetězci a mírný růst tržeb, tak rok krize poznamenal rozložení sil mezi maloobchodními prodejci. Vyplývá to z žebříčku Top50 českého obchodu, který zveřejnil časopis Moderní obchod se společností Incoma GfK.

Celkové tržby padesátky největších prodejců v Česku vzrostly, i když mírně. Zvýšení o 3,1 miliardy na 450 miliard korun je opravdu jen minimální.

Kdo ale pocítil pokles tržeb, byly řetězce obchodů pro kutily, takzvané hobbymarkety. Poklesly o 2,2 miliardy korun na 27,6 miliard za rok.

To je v protikladu k původním předpokladům, které počítaly s kutilstvím Čechů, kteří budou chtít v krizi přestavovat a opravovat vlastními silami. Možná to platí, ale zároveň Češi odkládají investice do svých bytů a domů a opravují jen to nejnutnější - a navíc starým nářadím.

Scéna se nemění, lidé ale slyší na akce

Ke změně v rozložení sil pak došlo poté, co skupina Rewe, která provozuje supermarkety Billa a diskonty Penny, pohltila řetězec diskontů Plus. Dostala se tak na druhé místo ve velikosti za jedničku Schwarz, pod který spadají značky Kaufland a Lidl.

Tržní podíl deseti největších prodejců na trhu se však nezměnil. Zůstal i v loňském roce 64 procent, jako v roce předchozím.

Podle zjištění průzkumníků se ale krize projevila v chování českých zákazníků.

"Stále citlivěji reagují na promoční akce a letáky řetězců, zejména u značkového zboží. Posun nákupního chování směrem k 'vychytávání akcí' zvyšuje frekvenci nákupů. Do struktury preferovaných obchodních formátů se to nepromítlo nijak drasticky, ale přece jen je vidět, jak mírně narůstá podíl hypermarketů a supermarketů. Naopak klesá podíl menších prodejen, zejména nezávislých obchodníků a spotřebních družstev," uvádí zpráva společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod.

 

Právě se děje

Další zprávy