Nejvyšší tresty pro Tesco a Albert. Máme seznam pokut

Petr Kučera Tomáš Fránek, Petr Kučera
13. 3. 2013 6:40
Přehled loňských sankcí: Inspekce pokutovala za špatné potraviny i další nedostatky
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Isifa/Thinkstock

Brno - Nejvyšší sankce za poslední tři roky uložila v loňském roce obchodníkům Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Největší pokuty musí platit provozovatelé obchodních řetězců Tesco a Ahold. Ty vévodí jak žebříčku sestavenému podle součtu pokut, tak v pořadí podle jednotlivých nejvyšších sankcí.

Inspekce trestala řetězce většinou za prodej potravin ve špatné kvalitě, se značením v rozporu se zákonem nebo za takzvané "přebalování" jídla s prošlým datem spotřeby. Ve dvou případech padly vysoké pokuty také za prodej nekvalitních potravinových a vitamínových doplňků.

Vyplývá to z žebříčku pravomocně udělených pokut za loňský rok, který online deník Aktuálně.cz získal od Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Nejvíc obvykle platí velké řetězce

Nejvyšší jednotlivé pokuty, které už nabyly právní moci, loni dostala společnost Tesco Stores, a to ve výši 760 tisíc, 750 tisíc a 600 tisíc korun. Společnost Ahold, provozující v Česku síť Albert, se do žebříčku dostala kvůli pokutě ve výši 530 tisíc korun.

Přestože jsou tyto pokuty vyšší než dříve (v předchozích třech letech se nejvyšší sankce pohybovaly kolem půl milionu korun), zatím se vůbec neblíží maximální možné hranici. Inspekce totiž může podle dosavadního zákona uložit pokutu až do výše tří milionů korun.

Ministr zemědělství Petr Bendl chce přesto prosadit zvýšení maximální hranice na deset milionů, u největších prohřešků pak až na padesát milionů korun.

Pokud sečteme všechny pravomocné pokuty za rok 2012, vychází z toho jednoznačně nejhůře řetězec Tesco s částkou 5,25 milionu korun. Druhý nejhorší je Ahold s 2,3 milionu korun, následovaný řetězci Billa a Kaufland.

Mezi nejvíce pokutovanými obchodníky je většina řetězců ovládající trh v Česku. Výjimkou v dobrém smyslu jsou Makro a družstevní prodejny COOP, které v součtu ovládají zhruba 13 procent maloobchodního trhu v Česku. Naopak z menších sítí prodejen se mezi deset nejvíce pokutovaných obchodníků dostaly společnosti Hruška a Norma.

Nejvíce pokutované řetězce se brání tím, že mají několik stovek prodejen, a proto k nim kontroloři míří častěji než k jiným obchodníkům. Navíc podle nich přibylo kontrol právě v těchto řetězcích. "Počet kontrol provedených inspekčními orgány v našich obchodech v uplynulém roce v porovnání s rokem 2011 vzrostl téměř dvojnásobně," podotýká Jiří Mareček, mluvčí Tesco Stores ČR.

Poučíme se, slibují řetězce

„Udělenými pokutami se systematicky zabýváme. Pravidelně školíme zaměstnance na prodejnách, neustále pracujeme na vývoji nových přísnějších interních pravidel pro naši maloobchodní síť a naše dodavatele. Ke striktnějším opatřením přistupujeme obzvláště v oblastech, ve kterých nejvíce chybujeme," říká Judita Urbánková, ředitelka komunikace společnosti Ahold.

"V případě pochybení na straně dodavatele je výrobek buď stažen z prodeje, nebo jsou zcela ukončeny jeho dodávky. Zároveň požádáme dodavatele, aby učinil taková opatření, aby se závada v budoucnu již neopakovala," dodává Mareček z Tesca.

Konkrétní přehled zjištěných nedostatků zveřejňuje potravinářská inspekce průběžně na webu www.potravinynapranyri.cz. Informace o následcích, tedy uložené pokutě, tam ale dostupné nejsou.

Z uvedeného webu vyplývá, že mnoho nedostatků zjišťují kontroloři také v menších prodejnách, zdaleka tedy ne jen ve velkých řetězcích. Některá zjištění byla vloni tak závažná, že inspekce nařídila dočasné uzavření provozoven.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady!

 

Právě se děje

Další zprávy