Nejhorší jsou nudní průvodci,míní stále náročnější Češi

Veronika Skálová Veronika Skálová
24. 4. 2010 22:09
Pro Čechy už není na prvním místě cena. Zato chtějí zajímavý výklad raději než čisotu pravdu a cestovky s certifikátem.
Čeští turisté chtějí raději zajímavý a ne úplně přesný výklad než čistou a suchopárnou pravdu.
Čeští turisté chtějí raději zajímavý a ne úplně přesný výklad než čistou a suchopárnou pravdu. | Foto: Jan Langer

Brno - Myslíte, že hostům z České republiky stačí ke spokojenosti nízké ceny, že není třeba se nutit do úsměvu nebo vstřícnosti. Kdo by chtěl podle tohoto pravidla lákat hosty z tuzemska, příliš nepochodí, potvrzuje průzkum agentury Incoma GFK. Nároky Čechů na služby se totiž mění. A právě vstřícný přístup a profesionalita personálu pro ně začíná být důležitější než cena.

Agentura uskutečnila průzkum pro Ministerstvo pro místní rozvoj v celkem pěti oblastech - wellness služeb, gastronomii, ubytování, cestovní kanceláře a turistických průvodců.

"Jednotícím zjištěním všech pěti sledovaných segmentů byla skutečnost, že pro zákazníky znamená přístup personálu, jeho vstřícnost, ochota a schopnost řešit případné problémy velmi často více než vlastní hmatatelné parametry poskytované služby včetně ceny," upozornil mluvčí ministerstva Martin Ayrer.

 

Nejlepší známku dostali za své služby majitelé wellness center - na školní škále skončili s průměrnou známkou 1,69. Spíš ke dvojce se při svém hodnocení přikláněli respondenti u cestovních kanceláří, restaurací a ubytovacích zařízení. Průměrná známka přesáhla 1,8. S čistou dvojkou pak nejhůř dopadli průvodci.

Na těch zřejmě Čechům často vadí hlavně suchopárnost výkladu. Přestože pro třetinu dotázaných je přesnost a objektivita výkladu nejdůležitější, plných 45 procent lidí dává přednost větší fantazii průvodce, který si sice sem tam něco přibásní, ale je to ku prospěchu zábavnosti výkladu.

Cestovky musí mít certifikát, restaurace ne

Zato za certifikát, kterým se průvodce prokáže, je připravena připlatit více než polovina dotázaných. Češi vůbec na potvrzení kvality slyší. Přes 60 procent z nich nemá problém s vyšší cenou, pokud provozovatel wellnes nebo cestovní kanceláře získal odborný certifikát prokazující kvalitu služeb.

To u restaurací ale nutností není. U nich lidé ve stejné míře věří vlastním zkušenostem jako doporučení svých známých - každé z těchto kritérií výběru vybralo shodně po 38 procentech dotázaných. Dalších 23 procent lidí dokonce bez problémů vyrazí do restaurace „naslepo" aniž by o ní měli nějaké reference.

 

Právě se děje

Další zprávy